Първите музикални награди на Ютюб (Youtube Music Awards) са факт. Сайтът за видеосподеляне онлайн е вече тежка артилерия в музикалната индустрия.

Церемонията, която започна в неделната вечер и бе излъчвана директно от многофункционалното пространство на залата Pier 36 в Ню Йорк, започна с инди рок групата Arcade Fire, която "пусна" новата си песен "Afterlife", а Лейди Гага заплака с грим и перхидрол под бейзболна шапка с надпис "Dope" ("наркотици"), акомпанирана от меланхолично пиано.

Особеността на тези награди е зависимостта им от избора на кандидатите. Става въпрос, пише в официалния си блог Ютюб, за това, което "вие (потребителите) сте гледали, споделяли и харесвали най-много през изминалата година".

С интерактивното си гласуване интернавтите определиха и кандидатите.

Те влязоха в шест категории: най-доброто видео на годината; най-добър изпълнител на годината; най-добър видеокавър, направен от почитател; явление в Ютюб; най-добър нов артист и иновация на годината.

Водещи на церемонията бяха актьорът Джейсън Шварцман (Jason Schwartzman) и хумористът и музикант Реджи Уат (Reggie Watt). Режисьор на шоуто бе Спайк Джоунзи, авторът на "Да бъдеш Джон Малкович", който поиска и остана верен на експериментаторските корени на сайта за видеосподеляне.

Наградата за най-добър нов изпълнител следва тази тенденция, като отиде при Macklemore & Ryan Lewis, чието видео е направено с бюджет от 5 хил. долара (3700 евро), но публикувано в Ютюб, получи огромен успех.

Най-престижният трофей – този за "най-добро видео на годината" - бе спечелен от южнокорейската група "Гърлс дженерейшън" (Girls Generation) за песента им "I got a boy".

Номинирани тук бяха и Майли Сайръс, и Псай (PSY),и Лейди Гага, и Джъстин Бийбър...

В тази категория са били и най-многобройните гледания - повече от 1,9 милиарда до шоуто в неделя, според блога на Ютюб.

Най-добър изпълнител на годината стана Еминем за по-скоро класическата интерпретация на "Rap God", направена от иначе известния с провокациите си рапър.

Цигулката на Линдзи Стърлинг, чиято кариера се дължи в голяма степен на онлайн видеото, отнесе наградата за най-добър кавър, направен от фен.

"I knew you were trouble" на Тейлър Суифт пък получи наградата за "явление на Ютюб".

Destorm Power, 160-ят в Ютюб, който досега има най-много абонати, взе наградата за иновация на годината.

Ако Ютюб успя да получи рекорден брой от хедлайнерите, това стана заради превръщането на сайта в задължителен за музикалната индустрия за сметка и на MTV, телевизионният канал, който се издигна с видеоклиповете в началото на 80-те години, а сега изпаднал в застой, пише АФП.

През август миналата година агенцията Нилсън (Nielsen) публикува изследване, според което американските тийнейджъри признават, че в 64% от случаите слушат музика през Ютюб, дъщерната компания на гиганта Гугъл (Google). За сравнение слушането на музика по радио заема 56%.

БГНЕС