По две разгледани жалби се произнесе РИК-Шумен. Едната е по сигнал на КП Партиотичен фронт срещу ДПС, а другата на БСП-лява България срещу АБВ. И двете жалби РИК остави без уважение.

Едната е от Георги Дражев Атанасов, упълномощен представител на КП Патриотичен Фронт, в която се твърди, че на 7 септември  в с. Черна, община Хитрино, ПП ДПС използвала деца като участници в предизборен митинг. Вносителят се позовава на разпоредбата на чл. 11 ал. 4 от Закона за закрила на детето и чл. 20 ал. 4 от Закона за политическите партии.

Според РИК „дори да беше конкретизирано и безспорно установимо, описаното действие, то не съставлява нарушение на разпоредбите на гл. 12 от ИК. РИК не е компетентен контролен орган по спазване на разпоредбите на Закона за закрила на детето и на Закона за политическите партии“, поради което РИК остава жалбата без уважение, се казва в решението.

Другата жалба е от Тодор Тодоров, упълномощен представител на Коалиция „БСП лява България“, в която се твърди, че в предизборния щаб на коалицията бил получен телефонен сигнал, че кмета на община Нови Пазар - Румен Панайотов, посещавал работното си място въпреки, че бил в отпуск поради участие в листата на Коалиция АБВ. Според БСП това представлявало нарушение на чл. 104 ал. 1 от ИК. Освен това на 5 септември в местен ежедневник било публикувано обръщение на г-н Панайотов в качеството му на кмет на Община Нови Пазар във връзка с настоящ национален празник, което според жалбоподателя са нарушени разпоредбите на ИК за агитационната кампания.

Според РИК обаче, независимо, че посоченият телефонен сигнал е анонимен, и лишен от всякаква конкретност, посочените действия, дори и да са установими, не съставляват нарушение на разпоредбите на ИК. „Цитираната от жалбоподателя разпоредба на чл. 104 ал. 1 от ИК регламентира съвършено различна хипотеза и не е свързана с правилата за провеждане на предизборната кампания. Относима в случая е разпоредбата на чл. 161 ал. 1 от ИК, съгласно която кандидат, който заема държавна служба, задължително ползва по свой избор неплатен служебен отпуск или платен годишен отпуск за времето от регистрацията до обявяване на резултатите от изборите. Кметът на общината не е държавен служител по смисъла на чл. 2 ал. 1 от Закона за държавния служител, следователно той не заема държавна служба и за него не се отнася императивното изискване да ползва отпуск“ се казва в решението на РИК.

В жалбата от Тодоров се твърди също така, че е получен телефонен сигнал за това, че Председателят на Общинския съвет гр. Нови Пазар - Николай Николов, извършвал агитация в полза на листата на Коалиция АБВ и според него това съставлявало нарушение на чл. 133 ал. 4 от ИК.

Във връзка с този сигнал РИК се произнася, че „Действително ИК предвижда забрана за предизборна агитация в държавни и общински учреждения в чл. 182 ал. 1 от ИК (а не в посочената от жалбоподателя разпоредба). Това деяние е наказуемо по чл. 480 ал. 1 от ИК. Съгласно чл. 496 ал. 1 от ИК, актовете за установяване на нарушенията, включително и това, се съставят по Решение на РИК в съответствие с правомощията й. Съгласно чл. 498 от ИК установяването на нарушенията, съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления се извършват по реда на ЗАНН. Доколкото жалбата съдържа сигнал за извършено вече нарушение, то очевидно РИК Шумен няма как лично да е установил това нарушение. Нарушението обаче следва да е безспорно установимо. Това налага конкретният сигнал в жалбата да съдържа всички данни по чл. 42 от ЗАНН, които са необходими за съставяне на акт за установяване на административното нарушение. В случая липсват каквито и да е данни описващи нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, а именно -  датата и мястото на извършване на нарушението; собственото бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адреси месторабота, ЕГН; имената и точните адреси на свидетелите, констатирали нарушението и ЕГН.“ При липсата на тази конкретизация и невъзможността РИК Шумен и всеки орган, който има правомощия по административно-наказателното производство да установят по безспорен начин извършеното нарушение, РИК не може да състави акт за установяване на административно нарушение. С други правомощия в тази хипотеза РИК не разполага, поради което жалбата също е оставена без уважение.

Решенията подлежат на обжалване пред Централната избирателна комисия в 3-дневен срок от обявяването им на 16 септември.

ШУМ.БГ