При този скандал работата трябва да бъде свършена от определени институции – от прокуратурата и от Висшия съдебен съвет. Това каза правосъдният министър Христо Иванов по Нова телевизия по повод сигнала на френския посланик Ксавие дьо Кабан срещу действия на съдията от Софийския градски съд Румяна Ченалова.
Иванов определи думите на посланика не като критика, а по-скоро, че той иска приятелски да помогне. Ние сме членове на европейското семейство и хората искат да ни помогнат. Това се прави с едно приятелско чувство към България, каза Христо Иванов, като посочи, че думите на посланика не се интерпретират правилно. Ако ние искаме да сме пълноценни членове на европейското семейство, българските институции трябва да довеждат нещата до край и този край трябва да е ясен и обясним, каза правосъдният министър.
Проблемът е и в това, че госпожа Ченалова има и друга проверка, която е започнала още преди година и още не е свършила, каза Христо Иванов и отправи остра критика към ВСС и неговото бездействие. "Зад конкретни личности има всякакви лобита. Но освен това има и култура на безотговорност и на пасивност", добави той. Потресаващо е, че три седмици, след като софтуерен специалист е написал доклад, че софтуерът за разпределяне на дела е незащитен, ВСС да мълчи, продължи Иванов.
Правосъдният министър похвали главния прокурор Сотир Цацаров за думите му, че прокуратурата има нужда от реформа. Търсенето на някакви скрити подтекстове е често срещано в България, но важното е, че главният прокурор и прокуратурата на България за първи път казаха, ние имаме нужда от реформа. Участието, според министъра, на прокуратурата и на прокурорите в съдебната реформа, е ключова, за да може цялата гилдия да се променя. Реформи се правят във втората година на мандата, каза Христо Иванов и изрази надежда в първата половина на следващата година да бъдат вкарани в парламента промени в закона за съдебната система.
Дошъл съм да свърша конкретни неща, ако не мога да ги свърша, ще си тръгна, каза Иванов. Това, което се опитвам да направя, е едно от най-сериозните преразпределения в реалната власт. Знаем конкретните механизми на сенчестата власт, те мутират и се променят, но ние можем да променим нещата, изрази оптимизъм правосъдният министът. Всичко се свежда не в това какво е написано в закона, а до културата на хората, които работят в институциите. Когато ние пишем такива позиции с премиера ние се опитваме да влияем и на този пласт, каза Иванов.
За избора на председател на ВКС Иванов каза, че възелът трябва да се развърже или затегне повече в началото на следващата година. Изборът за председател на ВКС не е просто избор на администратор, а избор на визия, каза той.
Най-страшното нещо е съвестта и ако си тръгна от този пост с чувството, че не съм направил нещата, които искам да направя, ще ми тежи на съвестта, заключи министърът на правосъдието. /БГНЕС
Коментари
Янка Рупкина
Въобще трябва да се разбере от всички граждани, че в България няма справедливост и че много съдебни решения не се основават на закона, а на "свободното съдийско усмотрение." Т. е някои представители на съдебната система си позволяват да нарушават процесуалните и материални закони на държавата. Доказателство за това е, че по редица еднакви или сходни фактически състави и при еднакви доказателства, решенията на съда са различни, дори на най - високо ниво и се създава противоречива съдебна практика. Проблемът е много дълбок и произтича от обстоятелството, че по Конституция "съдебната система е независима". От кого е независима ? От всички останали власти в държавата. Това е отговорът, но тази съдебна власт не е независима въобще. Пак е казано в Конституцията - "цялата власт произтича от народа." Обаче, когато е приемана Конституцията са приети редица текстове, които позволяват органите на СВ и магистратите фактически да се самоизбират и освен това не подлежат на никакъв контрол извън системата. Един вид съдебната власт черпи авторитет и власт едва ли не от Господ Бог. Изводът който се налага от само себе си е, че съдебната власт разполага с неограничена и безконтролна власт, с която отделни нейни представители могат да злоупотребят. Стара сентенция е, че "който контролира той управлява." Всички актове на законодателната и изпълнителната власт подлежат на съдебен контрол. Актовете на съдебната власт извън системата не подлежат на никакъв контрол в България. Това обяснява изключителния брой дела, които се водят в съда в Страсбург, защото той се явява последната инстанция за справедливост. Какъв е изходът ? Аз лично смятам, че по законодателен път може да се променят НК, НПК, ГПК, ТЗ, ЗЗД, Закона за съд. власт и др. така, че да се ограничи твърде "свободното съдийско усмотрение."
Райна Кабаиванска
ГАДНИ са тези франсета.
Преди години дадоха ГОТОВО дело за ВАРНЕНСКАТА темида. Студента Борилски от Париж.
НЯКАКВА ПРОМЯНА??????????????
Има нещо/ВСИЧКО Е/ гнило в България.
Е ония двамата в никакъв случай не бяха наръгали жертвата 49 пъти, той се подхлъзна.
И как можеше да ги осъдят после , а тук в Шумен да не ги осъдят аааа???