Да се намери теолог, занимаващ се с ислям, и той да направи експертиза на намерената литература на арабски и български език - това искане на защитата по делото на имамите прие Апелативният съд в Пловдив и назначи нова дата за 23 и 24 юни.

В продължение на три часа проф. Йордан Пеев, 76-годишен арабист, преподавал в Софийски университет ислям и история на арабските страни, както и в редица европейски университети, отговаряше на въпросите на адвокатите Ина Лулчева, Васил Василев и другите защитници, предаде кореспондентът на БГНЕС от Пловдив.

Днешното дело в Апелативен съд Пловдив е по жалба на обвиняемите Ахмед Муса Ахмед, с единствена ефективна присъда от 1 година затвор, от Саит Мутлу и Абдулах Салих, които получиха условни присъди, както и от останалите десет обвиняеми - Неджми Дъбов, Хайри Шерифов, Байрам Ушев, Ахмед Абдуррахманов, Изет Джалев, Мохамед Камбер, Юсуф Горелски, Найме Горелска, Али Хайраддин и Али Ходжа, които искат намаляване на глобите им от по 3 000 лв. От своя страна прокуратурата пък протестира точно размера на глобите и поиска увеличаването им до максималния по закон размер - 5 000 лв. Мюсюлманските духовници бяха осъдени в Пазарджик за разпространение на антидемократична идеология, насаждане на омраза и участие в нерегистрирана организация.

Книгите са опасни, е тезата на историка арабист проф. Пеев. Той обясни с подробности как е възникнал уахабизмът и как той е най-вреден най- вече за мюсюлманите, а много по-късно става опасен и за християните. Това е феодална битка на върхушката на Саид, която управлява Саудитска Арабия и е платена религия. Ако модерният ислям приема съвремието и го третира адекватно, то уахабизмът е първобитно-общинно тълкуване на Корана в полза на една фамилия, каза познавачът на арабска история. Проф. Пеев цитира обикновена възрастна туркиня, която му е дала добро сравнение - християнството и мюсюлманството са като жълтъкът и белтъкът на едно яйце, а сега искат да ги разделят.

Проф. Пеев бе атакуван още в началото от адвокатите на подсъдимите за участието си в телевизионно предаване, където е заел критична позиция спрямо Ахмед Муса Ахмед. Датата на предаването, обаче, подсказва, че темата е била втората акция, при която подсъдимият по първото дело е задържан, както и негови сподвижници, за пропаганда на радикален ислям в интернет.

Книгите, открити в ислямските духовници, обвиняеми по делото, не са забранени, тях ги има и във Франция, и в други страни, но никъде не се гледа с добро око на хората, които ги пропагандират, каза още проф. Пеев. В цялото им съдържание прозира желание за разграничение на мюсюлманите от християните. 5 000 души има във върхушката Саид, каза още проф. Пеев, те имат огромни финансови възможности, за да се води пропаганда срещу реформите в исляма. Срещу тях са националистическите движения в арабските страни, които се борят за независимост. Саудитската върхушка е вдъхновена от Мохамед ибн Уахад, предприел експанзия в арабския свят и посрещнат с ужас и страх. В името на чистия свят в началото на 19 век са унищожени цели градове.

Проф. Пеев даде пример за различните становища на исляма и уахабизма. По-рано коранът е забранявал да се гледат картини, защото това може да доведе до обожествяване - сравнимо със забраната за създаване на идоли в християнството. Днешният модернизиран ислям няма нищо против картините- те носят удоволствие при съзерцаването. Уахабизмът, обаче, продължава да ги забранява. Уахабизмът е крайна форма на екстремизъм, обясни още проф. Пеев. Той разрешава убийството на жени, деца и старци, които не са съгласни с техните проповеди. Нещо, което ислямът не допуска. Още една интересна подробност - братът на ибн Уахаб, основоположника на уахабизма, го определя като еретик, защото към петте стълба на исляма той добавя шести- обявява за неверници всички, които не са съгласни с него. При своето възникване уахабизмът не е толкова непримирим към християните, става такъв впоследствие. Най-реномираният център за исляма в момента – университетът Ал Асхр в Кайро осъжда категорично уахабизма.

Според адвокат Ина Лулчева, наличието на книги с уахабитско съдържание, не означава, че подсъдимите са проповядвали по тях. Един от основните моменти в тази религия - идеология, е разделянето на мюсюлмани и християни. Защитата предложи, а съдът прие като доказателство папка с редица публикации от информационни сайтове, от които става видно, че имамът на Смолян е присъствал на редица събития, проведени съвместно с християни.

Макар че съдът прие експертизата на вещото лице проф. Йордан Пеев, през юни се очаква и експертиза на теолог, занимаващ се с ислям, защото, по твърдения на защитата, досега нито един от експертите по съдържанието на инкриминираните книги няма точно такъв профил. /БГНЕС