Началникът на Военновъздушните сили генерал-майор Румен Радев е оттеглил подадената по-рано оставка след разговор с премиера Бойко Борисов, съобщиха от правителствената пресслужба. В изпратеният до медиите текст се посочва, че по време на разговора премиерът е бил запознат от Радев с проблемите на военната авиация.

Мотивите
Командващият на военната авиация е посочил, че броят изправни изтребители за носене на бойно дежурство по Air Policing и за водене на летателна подготовка е крайно недостатъчен, броят на подготвените летци намалява и те летят опасно малко. Радев е подчертал, че при тази ситуация силно се увеличава вероятността от допускане на тежки летателни произшествия, има невъзможност за подготовка на млад летателен състав, а пилотите на служба се подлагат на свърхнатоварване.

Генералът е посочил също, че оставката му е била продиктувана и от неспасване на сроковете, поети като ангажименти от ръководството на Министерството на отбраната за сключване на договори за ремонт и доставки за самолетите МиГ-29. Румен Радев е обяснил, че напускането на поста е продиктувано и от факта, че разработеният от ръководения от него екип проект за придобиване на нов боен самолет с обоснована конкретна програма не е внесен за обсъждане в Министерски съвет.

"Оставката ми няма политически мотиви. Основният ми мотив е липсата на ясна перспектива за бойната ни авиация и невъзможността ми като командир на ВВС да осигуря професионалното развитие на нашите пилоти и инженерно-техническия състав и да гарантирам здравето и живота им", заявил ген. Радев.

Обещанията
В отговор, Бойко Борисов е поел ангажимент при съставянето и приемането на новия бюджет средствата за военната авиация да бъдат увеличени с 80 млн. лв., за да се отговори на най-належащите нужди и потребности. Двамата са се договорили командващият ВВС да изготви подробен разчет за необходимите средства, който да представи на следващото заседание на Министерския съвет. Борисов и Радев са изразили увереност, че увеличението на бюджета ще получи необходимата подкрепа от Народното събрание, защото бъдещето на българската военна авиация е национална кауза.

След разговора с премиера и поетите от него ангажименти, ген. Радев е решил да оттегли подадения рапорт, се казва в края на съобщението от пресслужбата на МС.

Шефът на комисията по отбрана: Това не е абдикация
По-рано днес оставката на командващия ВВС беше коментирана и от бившия шеф но бойната авиация, и началник на Генералния щаб, а сега председател на комисията по отбрана ген. Михо Михов. "Загрижен за своите пилоти, за своите техници, ген. Радев е страдал. Той е мотивирал оставката си с непоследователна държавна политика по отношение на съхраняването и развитието на бойната ни авиация. Не бих могъл да кажа нещо повече, освен като по-възрастен – "Да, това е мъжко поведение", коментира Михов.

Той подчерта, че този ход на ген. Радев не значи, че той е абдикирал. "Напротив, убеден съм в неговия стоицизъм и отговорност. Този рапорт е много сериозен сигнал за това, което представлява днес нашата авиация, и как е водена през последните няколко години от няколко правителства", посочи народният представител от АБВ.

Според ген. Михов чашата е преляла след законопроекта за съвместно изпълнение на "ер полисинг". "Той като български достоен подготвен авиатор, най-вероятно не приема този подход", каза още ген. Михо Михов.

Предисторията
Генерал Румен Радев беше освободен от длъжността заместник-командир на ВВС и беше назначен за командир на ВВС и удостоен със званието генерал-майор на 30 юни 2014 г. Информацията за оставката на Радев дойде ден след като Министерството на отбраната предложи за публично обсъждане възможността и други държави да се включат в охраната на българското въздушно пространство.

Бойната авиация на страната стана и повод за остри дебати между политическите сили заради нуждата от ремонт на остарелите руски изтребители на въоръжение в България.

През май тази година Радев заяви, че не приема успокоенията от страна на военния министър Николай Ненчев, че няма опасност страната да остане без собствена охрана на въздушното си пространство.

Генералът тогава обяви, че ръководството на ВВС настоява да се вземат спешни мерки за стягането на самолетите МиГ–29 още в началото на лятото.

По думите му, ако не се направи това, има опасност България да загуби суверенитета на въздушното си пространство и да стане първата страна от НАТО, която няма своя бойна авиация.

България подписа предварителен договор с Полша за ремонтирането на старите руски изтребители, което предизвика гневна реакция от страна на Москва. В скорошно писмо до Комисията по отбрана руската самолетостроителна корпорация МиГ заплаши да санкционира двете страни, ако се пристъпи към ремонт.

В началото на септември министърът на отбраната Николай Ненчев обяви, че ремонтът на изтребителите МиГ-29 от Полша ще излезе с 50% по-евтин, отколкото ако беше направен от руската РСК МиГ, която досега поддържаше самолетите.

Дневник.бг