През изминалата седмица доминираща тема в публичните изяви на всичките ни конкуренти, изненадващо съвпадна с акцента поставен от партия АБВ в част Първа от своята предизборната програма. А именно, това че управляващата партия (Общината представлявана от кмета или партийното мнозинство) не предоставя до този момент адекватен достъп до процеса на местно самоуправление на представителите на гражданството, бизнеса и съсловните организации. Усещайки електоралния потенциал на тази тематика, нашите конкуренти бързо обявиха няколко сходни решения, които ние смятаме за неефективни и твърде общи да задоволят желанието на браншовите асоциации и гражданските сдружения да имат пряко участие в процеса на управление.

За какво става дума? Какъв е моделът на управление до днес?

Всички партии до днес не можаха да преодолеят теснопартийните си цели и да дадат шанс на мнението на експертите и широката общественост. Договореностите вътре и между партиите не позволяват управлението на една община с кадри излъчени от браншовите организации. Кадровата политика е разменна монета между коалиционните партньори. Кадровата политика в една общинска администрация има за цел да гарантира, че приеманите решения ще отговорят на партийните цели и договорености.

Затова сляпото следване на политиката, която АБВ единствена акцентира в своята програма ще доведе големите партии до нереалистични обещания, а гражданите до неминуеми разочарования. Нашите конкуренти не могат и няма да изпълнят това обещание.  Кадровата политика е насочена да осигури верни и послушни кадри без значение на техните професионални качества.

Затова в програмите на двете големи партии от лявото и дясното е предоставен единственият възможен достъп на гражданите до консултативните „обществени съвети“. Тези органи имат задачата преди всичко да предоставят информация. Консултациите имат за цел да информират по текущите политики в отделни сектори, но не задължават администрацията да приложи техните становища в конкретно управленско решение.

Досега практиката в местното самоуправление сочи, че всеки успех на неправителствения сектор в управленски план е почти винаги резултат на противопоставяне с управляващата партия. Това не е признак за демократично общество или на управленски умения.

Ето защо, подсетени от програмата на АБВ, нашите политически конкуренти бързо предложиха обществени съвети на експертно ниво, като механизъм, по който сдруженията ще комуникират своето експертно мнение и обществена нагласа.

Но тези предложения не решават проблема. Те просто  продължават практиката на неефективните консултации с браншовия сектор, но под различна форма. Поради всичко това обществените съвети са неефективни.

Тогава как може да се задължи една партия да се съобразява с експертното мнение на браншовите, професионалните и граждански сдружения?

АБВ е нова, малка партия и тя няма нито ресурса, нито обвързаностите на големите партии, които да диктуват една кадровата политика в ущърб на обществените и икономически групи. Парадоксалното е, че нейната кадрова необезпеченост характерна за малка партия дава шанс за нови, различни отношения с гражданския сектор. Участието на експерти излъчени от браншовите организации в управлението на общината, за което АБВ се застъпва е необходимост, както партийна, така и обществена.

Първата реална мярка, която АБВ счита за уместна в условията на тази степен на обществено недоверие към партиите е привличането на експерти, директно номинирани от браншовите организации по сектори в управлението по места. Това е много повече от различните форми на допитване до експертните и обществени групи, което другите партии предлагат. Докато нашите конкуренти обещават експертни консултации, АБВ търси да сподели управлението с браншовите и обществени групи.

Втората мярка, която АБВ ще подкрепя са формите на пряка демокрация предвидени в закона.

Какво означава „да сподели управлението“?

Това означава, че програмата на Пламен Петков (АБВ-Шумен) предлага пряко участие във вземането на управленски решения и издаването на административни актове. Вместо консултативни органи, ние предлагаме експертите номинирани от браншовите организации да се включат в управлението на общината.

Първо, ние ще направим експертни назначения, номинирани директно от браншовите и професионалните организации, в ключови позиции в общинската администрация. Второ, ще включим в работата на комисиите по обществени поръчки експерти номинирани от браншовите и професионални организации, съобразно предмета на поръчката. Трето, по същия начин ще включим външните експерти в състава на комисиите по търгове и конкурси за продажба и наем на общинско имущество. По този начин, ще гарантираме публичност и професионализъм в работата. Четвърто: ще изменим правилника и ще дадем допълнителната възможност за внасяне на експертно становище в съответната комисия на общинския съвет.

Пресцентър на ПП АБВ