Световният шампион по играта Го, южнокореецът Ли Се Дол победи днес в мача срещу компютърната програма AlphaGo (АлфаГоу), разработена от компанията Google DeepMind (Гугъл ДипМайнд). Това е първата му победа срещу компютъра, предаде ТАСС. Мачът продължи пет часа. Ли Се Дол, на 33 г., е един от най-големите играчи в съвременната история на Го.

Толкова съм щастлив ... тази победа няма цена, не бих я заменил за нищо на света, заяви той под аплодисментите на публиката. Макар трите поредни загуби да бяха удар за мен, ценя всеки миг от турнира, каза той. Засега резултатът е 3:1. Петият финален мач е на 15 март. Играта Го е измислена преди повече от 3000 г. в Китай. Сега по нея се увличат над 40 000 души. Го изпреварва шахмата със своите безброй варианти на разиграване. Числото на комбинациите на игралната дъска е 10 на 170-а степен. Преди началото на турнира Ли, който от десет години е най-големият майстор на Го, бе уверен, че ще бие машината, но след това бе принуден да признае, че АлфаГоу е много силна. Турнирът, определен като мача на века, е с награден фонд от един милион долара, които ще отидат за благотворителни начинания, тъй като машината вече го е спечелила. Ли Де Сол е открил две слаби места на програмата АлфаГоу.

Пред журналисти той заяви, че АлфаГоу има две уязвими места, които е успял да установи. Първото е, че за машината е по-сложно да играе с черните камъни, отколкото с белите. Второто е, че когато нейният противник направи неочакван ход, това води до грешка или „бъг“ в програмата. Неочакваните ходове според него са довели до снижаване на възможността от добър ответен ход от страна на машината. „Бъг“ е жаргонна дума сред програмистите, която означава грешка в програмата или софтуерен дефект, заради която тя има неочаквано поведение и резултат. На 78-я ход Ли направил неочакван ход, който изненадал и коментаторите и „противника“. Този ход бил част от великолепен план, който донесъл победата на южнокорейския шампион. Резултатът от турнира, който завършва във вторник, бе поне толкова очакван както резултатът от мача през 1997 г., завършил със загубата на световния шампион по шах Гари Каспаров срещу компютъра "Дип Блу" ( Deep Blue) на Ай Би Ем. ДийпМайн, филиал на Гугъл, който е разработил тази програма, сравнява играта Го с Еверест на изкуствения интелект. /БГНЕС