Вторият опит за избор на строител на нови близо десет километра от магистрала "Хемус" (между Ябланица и Боаза) тръгна днес, с обявяването на тръжната процедура за изготвяне на технически проект и строителство на трасето. Индикативната стойност на обществената поръчка е 80 млн. лв. без ДДС, съобщиха от пресцентъра на Агенция "Пътна инфраструктура".

Участъкът беше част от големият търг от миналата година за удължаването с близо 60 км на магистралата, който беше прекратен по нареждане на премиера. Формалното основание беше, че по европейската програма "Транспорт" няма достатъчно средства за него.

Нареждането на Бойко Борисов дойде след съмнения за прозрачността на търга след избора на две обединения да строят два лота на "Хемус" - едно на "Джи Пи груп", свързвана с генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев, и едно на "ПСТ груп", свързвано доскоро с депутата от ДПС Делян Пеевски. Въпреки прогнозната цена от около 400 млн. лв. за 60-те километра офертите на печелившите предвиждаха сума от 800 млн. лв. до 1 млрд. лв.

Въпреки намеренията при препроектирането да бъде намален габаритът на пътя и проектната скорост това не е направено. Отсечката ще бъде с по две ленти за движение в посока по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица 2 м, водещи ивици и банкети. Участъкът е проектиран за експлоатационна скорост 140 км/ч.

Предвидено е изграждането на пет селскостопански подлеза, два селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път Брестница - Съева дупка. Кандидатите могат да подават оферти до 22 август 2016 г., до 17.30 ч. Те ще бъдат отворени на 23 август в 14 ч. Критерият за оценка е икономически най-изгодна оферта. Срокът за изпълнение на проекта е 910 дни.

Ако поръчката не мине през дълъг цикъл от обжалвания, строителството на 9.3-километрото трасе ще може да започне догодина. Отсечката между Ябланица и Боаза сега е една от най-бавните по пътя София - Варна, така че пускането на магистралата точно в тази част ще спести време на пътуващите, смятат от АПИ.

Останалите около 50 километра от "Хемус", който бяха обект на спрените поръчки, са разделени в три лота. За тях ще се възложи препроектиране, защото това са участъците, в които се налага да отпаднат тунелните решения и големите виадукти, за да бъде намален габаритът и обхватът им. Целта е по този начин да се спестят поне 150 млн. лв. Предвижда се още проектната скорост да се намали на 120 км при разрешение по закон по магистралите 140 км/ч, отново с цел пестене на пари.

dnevnik.bg