Европейската комисия одобри плана на Германия за въвеждане на тол-такси по магистралите за всички автомобили. От 2012 г. насам действа електронна система за такива такси, но само за тежкотоварни камиони.

Преглеждането на проекта и двете ревизии на плана отне 3 години. Причината е, че в първоначалния си вид той създаваше недопустима според законите на ЕС дискриминация между гражданите на Германия и останалите 27 държави.

След две поправки и допълнения планът вече "не е дискриминиращ" и "напълно отговаря на европейския закон", съобщи Европейската комисия в петък. Така съответните законови мерки в Германия могат да продължат напред.

Какви са промените:

- съгласно предложената промяна всички водачи ще плащат за правото да използват федералните магистрали

- германските шофьори ще получават в края на годината част от сумата под формата на облекчаване на данъците

- тол-таксата ще може да се плаща за периоди от 10 дни, 2 месеца и една година

- размерът ѝ ще е различен според размера на автомобила и вредните емисии на двигателя му

- с одобрените от ЕС промени се създават 5 категории за автомобили, а не три, както бе досега

- цената на таксите за кратко ползване - тези, които чужденците използват най-често - ще е пропорционална на тази, която се плаща за цяла година. ( не повече от съотношение 1:7.3)

- така 10-дневен стикер ще струва между 2.50 (за "зелените" автомобили) и 20 евро, докато годишното разрешително стига до 130 евро. Първоначалната идея на германците бе винетката да струва поне 5 евро.

Еврокомисията припомня, че в предишния си вариант планът предвиждаше германците да получават обратно цялата сума, която се платили за тол-такси. В новия си вид облекчението се използва при изчисляване на годишния данък за колата. Освен това е въведен бонус за собствениците на екологични автомобили, които ще ползват по-голямо намаление на данъка за колата си.

Берлин отстъпи, след като на 29 септември еврокомисията заяви, че ще блокира проекта през Съда на Европейския съюз, защото създава "де факто изключение" за германци. Сега Европейската комисия обяви, че замразява тази процедура и формално ще я прекрати, когато в Германия бъде одобрена и представена ревизираната версия. Това ще стане с поправки в Закона за инфраструктурата (PkW Maut) и Закона за данъка върху превозните средства (KfZ Steuer)

Министърът на транспорта каза, че едва ли системата ще бъде въведена преди редовните парламентарни избори, очаквани за средата на септември 2017 г.

Германия ще стане 16-та от 28 държави в ЕС с тол-система и очакванията са тя да носи допълнителни 500 милиона евро всяка година.

Дневник