Специална комисия ще разследва защо се е скъсало спирачното въже, причинило катастрофата с руския изтребител Су-33, който се разби в морето след неуспешен опит да кацне на самолетоносача "Адмирал Кузнецов", информира "Комерсант".
Самолетоносачът е изпратен в Средиземно море във връзка с военните операции в Сирия, припомня руският вестник.
Комисията ще разследва дали инцидентът се дължи на производствен брак или пилотска грешка, посочва "Комерсант". Експертите вече са установили, че проблеми с аерофинишера - устройството за спиране на палубните самолети при кацане, са причинили и предходния нещастен случай в средата на ноември, когато бе изгубен друг самолет от кораба - МиГ-29К, принуден да кръжи из въздуха, докато изчерпи горивото си.
За последен път руският военен флот изгуби самолет Су-33 преди над 10 години. През 2005 г. военните не извадиха изтребителя от Атлантическия океан с мотива, че в системите му няма нищо секретно; така ще стане и този път, прогнозира изданието.
Официални представители на руското министерство на отбраната твърдяха вчера, че палубната авиация на "Адмирал Кузнецов" продължава полетите. Няколко източника от ведомството обаче предупреждават, че проблемите с МиГ-29К и Су-33 може да се отразят сериозно на цялата летателна програма. Според тях, ако не бъдат отстранени скоро повредите в корабния аерофинишер, руският Генщаб ще предислоцира повечето Су-33 - около 8 машини, и два МиГ-29К във въздушната база Хмеймим в сирийската провинция Латакия, откъдето да излитат за удари в провинциите Идлиб и Алепо.
Руските военни явно имат опит от подобни прехвърляния, допълва "Комерсант", като напомня публикация в сп. "Джейн'с дифенс уикли" от ноември - сателитна снимка, на която "ясно личат корабни Су-33 и МиГ-29К в авиобазата в Латакия".
По данни на "Независимая газета" и в двата последни инцидента с "Адмирал Кузнецов" пилотите са оцелели и не са пострадали.
"Това даде възможност на говорителя на Кремъл Дмитрий Песков да отбележи вчера, че военните летци вършат героична работа, работят под напрежение и най-важното е, че след аварията пилотът е останал жив. Все пак обаче остава усещането за нещо недоизказано. Къде е всъщност проблемът - слаби ли са въжетата на аерофинишера, летците ли са зле обучени как да кацат на палубата или самата конструкция на единствения ни самолетоносач крие сериозен дефект?" - пита вестникът.
"При американците също се случват аварии, защото излитането и кацането на самолетоносач е върхът на летателното майсторство", коментира за вестника дългогодишният авиатор о. р. полк. Виктор Алкснис.
Според него обаче проблемът в случая е друг. "Адмирал Кузнецов" е проектиран да използва самолети Як-141, каквито обаче не са били произведени за него заради разпадането на Съветския съюз, а Су-33 са твърде тежки за кораба и точно те късат въжетата. При това "Кузнецов" няма катапулт, няма атомен двигател, а полетната му палуба е твърде малка, добавя експертът.
Щом Русия изобщо е тръгнала да решава практически задачи с помощта на "Адмирал Кузнецов", руската концепция за използване на ударни групи, включващи самолетоносачи, трябва критично да се преразгледа, гласи изводът на "Независимая газета".
mediapool.bg
Коментари
Курнелия
Предлагам генерал Радев да ги оправи и биз туй няма ко да праи ду януари
Илияна Йотата
И аз,и аз при морячетата!!!
.i.
Реално погледнато руската операция в Сирия не се нуждае от въпросния самолетоносач. Той беше докаран там за демонстрация на мощ и престиж. Обаче...
От много напъване руснаците се наакаха.
Извод
Нашите братя руснаците са си седнали на задника и сами си правят ракети за космоса, военна техника, наука и т.н.. Не чакат като нас някой да им даде пари или да дойде да ги защити. Имаме една приказка за тримата братя и НЕВОЛЯТА. Да я прочетат депутатите ни.
151
Язък.Сума ти дърва отидоха на вятъра за да го докарат до Сирия.Сега остава и въжетата да са от еднолевката.......