Близо 100 000 долара са били похарчени за реклами във "Фейсбук" от операция, свързана с фалшиви профили и страници, действащи от Русия за около две години. Това обяви компанията, притежаваща социалната мрежа, в съобщение в сряда.

Кампанията е действала между юни 2015 г. и май тази година. Близо 3000 реклами и 470 "неавтентични", свързани помежду си профила са разпространявали поляризиращи възгледи по теми като имиграция, расови въпроси и правата на ЛГБТ общността. Отделно 50 000 са били заделени за 2200 реклами с "потенциален политически заряд", които вероятно са били създадени в Русия, гласи публикацията на "Фейсбук".

Дори с тези действия да не са били нарушени никакви закони, "Фейсбук" обяви, че закрива 470-те профила и страници, свързани с рекламите, тъй като те са били разрез с изискванията на социалната мрежа за автентичност. Имената на страниците не се съобщават, но някои от тях съдържат думи като "бежанец" и "патриот".

Според компанията няма пряка връзка между закупените от "руснаци" реклами и конкретна президентска кампания. Няма таргетиране, свързано с колебаещите се щати, от които зависеше в голяма степен победата на Тръмп - повечето са с национален фокус. Около една четвърт от тях обаче са таргетирани към определени щати, като подобна тенденция се наблюдава повече през 2015 г., отколкото през миналата.

В предишното си изявление по темата "Фейсбук" каза на журналистите и че няма никакви доказателства, че руски официални лица купували реклами, свързани с изборите, които да се показват в социалната мрежа. През последните месеци компанията също така пусна инструмент за откриване на фалшиви новини, даде инструкции за борба с тях и започна кампания срещу фалшивите профили, използвани за пропагандни цели.

Според публикация на "Вашингтон пост" обаче става дума за много по-голям брой профили и страници - около 500 000 - а в малка част Хилари Клинтън и Доналд Тръмп се споменават директно. Изданието цитира свои източници, работещи за социалната мрежа.

Връзка с "руското разследване"

Социалната мрежа вече е информирала и комисиите по разузнаването както в Камарата на представителите, така и в Сената, за случая, твърди запознат със ситуацията източник. И двете комисии продължават с разследването на предполагаемата руска намеса в изборите през 2016 г., включително на потенциалното съглашателство между предизборния щаб на президента Доналд Тръмп и Москва.

Адам Шиф, който е най-високопоставеният демократ в комисията към долната камара, каза, че информацията от "Фейсбук" е "много смущаваща и все пак напълно съответства на разсекретената оценка на разузнавателната общност". Шиф има предвид данните от края на 2016 г. за руската намеса в американските избори. "Силно се интересуваме от начина, по който Русия използва социалните медии, както от употребата на ботове, така и на тролове, за разпространяване на дезинформация и пропаганда, включително чрез използването на платени реклами," каза още той.

Данните за случая са предоставени и на Робърт Мюлър - прокурора, ръководещ "руското разследване" - чийто екип обаче отказва да коментира случая. В офиса му са били изпратени копия на рекламите и данни за купувачите им.

Фабриката за тролове

Според служител на "Фейсбук" съществуват и връзки между рекламите и известна "фабрика за тролове" в Санкт Петербург. Те обаче не могат да получат "независимо потвърждение".

Източник на "Вашингтон пост" конкретно говори за връзката между някои от рекламите и "Агенцията за интернет изследвания". Въпросната компания е наследник на свързваната с "главния готвач на Путин" Евгений Пригожин "фабрика" (и впоследствие медийна империя), споменавана в публично известната част на доклада на американските разузнавателни служби за намесата на Русия в президентските ибори.

"Сивата зона"

Според американското законодателство чужди граждани и организации нямат право с финансови средства пряко да агитират за избирането или поражението на даден кандидат. Реклами, които споменават даден кандидат, но не и изрично дали трябва да бъде избран или победен, попадат в "сивата зона" и могат да създадат правен казус.

Елън Уайнтроб от федералната избирателна комисия на САЩ отказа да коментира конкретните реклами, тъй като няма право да обсъжда въпроси, които могат да станат предмет на рабоата на институцията ѝ. Тя обаче каза, че американските гласоподаватели заслужават да знаят откъде идват рекламите и с какви средства са платени. "Незаконно е чужди граждани да харчат пари във връзка с федерални, щатски или местни избори, пряко или непряко."

Компанията собственик на най-голямата социална мрежа отказа да публикува самите реклами. По принцип "Фейсбук" "пази в тайна таргетираните политическите реклами, насърчавайки престъпници," написа Пиер Омидяр, създателят на "Ибей", съфинансирал създаването на медийната организация The Intercept. "Не виждам как това може да е законно."

Съобщението на "Фейсбук" обаче може да е първият случай, в който частна компания е посочила открито, че е получила руски пари, свързани с американските избори, каза Брендан Фишър, програмен директор в неправителствената организация Campaign Legal Center. "Който и да е предоставил помощ на Русия в купуването на тези реклами във "Фейсбук", е вероятно да е нарушил закона," каза още той за "Ройтерс", добавяйки, че компанията ще е длъжна на действа, ако в бъдеще разбере, че се извършва подобна дейност.

Същевременно сумата, за която говори компанията, е пренебрежима част от близо 1 милиарда долара, общо изхарчени за политически реклами по време на кандидатпрезидентската кампания.

Дневник