Въпреки ангажимента на румънското правителството да работи за отпадане на механизма за сътрудничество и проверка възможно най-скоро, напредъкът по постигането на препоръките в януарския доклад бе повлиян от политическата ситуация. За девет месеца Румъния смени две правителства, а растящото напрежение между държавните власти направи сътрудничеството помежду им все по-трудно.
Това казва Европейската комисия в доклада за напредъка на Румъния по механизма за сътрудничество и проверка.
През януари 2017 г. Брюксел направи 12 ключови препоръки, които ако бъдат изпълнени, ще доведат до завършването на механизма.
Според Европейската комисия положителният напредък и продължителните добри резултати в борбата с корупцията бяха поставени под въпрос от събития като опита на предишното правителство да декриминализира някои случаи на злоупотреби със служебно положение.
Появиха се и противоречия в дискусиите за предложеното преразглеждане на правосъдните закони в края на август. Критиките срещу съдебната система и съдебните решения остават проблемен въпрос в обществения дебат, пише в доклада.
Еврокомисията възнамерява да оцени напредъка до края на 2018 г. и е готова да предостави допълнителна помощ на Румъния, за да изпълни препоръките и това да доведе до отпадане на механизма, се посочва в доклада.
Мониторингът продължава
В т.нар. технически доклад за Румъния се подчертава, че той е фокусиран върху изпълнението на 12-те препоръки, които бяха отправени в предишния преглед на напредъка, одобрен в края на януари 2017г. Повечето от тях засягаха отговорността и отговорността на властите и вътрешните гаранции за необратимост на реформирането на правораздаването. Когато се изпълнят всички препоръки, механизмът за мониторинг ще отпадне.
Още при отчитането на изпълнението на първата препоръка - за въвеждане на солидна и независима система за назначаване на висшите прокурори според прозрачни критерии - става ясно, че тя не е изпълнена и мониторингът ще продължи за Румъния. Конкретният случай е кампанията за натиск над министъра на правосъдието да започне процедура за отстраняване на Главния прокурор на страната и Главния прокурор на Националната дирекция за борба с корупцията.
Така се стигна до предложение от август за поправка на три закона, което не беше преминало през политически консултации и не разполагаше с очаквана оценка на ефекта от прилагането им.
През септември се стигна до конфликт с Висшия съдебен съвет и подкрепата на повече от половината магистрати в страна на позицията му, че промяната няма да подобри прозрачността и контрола над процедурите за определяна на висшите прокурори в Румъния.
Министерството обяви, че това мнение е с препоръчителен характер, а през октомври инициативата му бе поета от парламента - отново без да се обсъди с правосъдните органи. Подготвяните и през ноември промени биха засилили значително властта на министъра над прокуратурите и тяхната оперативна и кадрова независимост, се казва в доклада. Обещанието на парламента да се консултира с Венецианската комисия не е изпълнено и до днес.
Атаки в медиите
По втората препоръка за Кодекс за поведение на депутатите, който да гарантира, че членовете на парламента и парламентарният процес зачитат независимостта на съдебната система, Брюксел отбелязва, че в предишните доклади се признава успеха на съдебните преследвания и присъдите срещу много видни фигури като знак за съдебна независимост.
Новият Кодекс за поведение на депутатите бе приет от двете камари на парламента през октомври 2017 г., но клаузата за зачитане на разделението на властите е твърде обща, посочва Брюксел. Затова установяването на нарушения и налагането на санкции за прекомерни критики срещу съдебната система може да се нуждае от практически примери и насоки.
Румънският Върховен съвет на магистратурата, който гарантира независимостта на съдебната система от политически и медийни атаки, е взел две решения, според които медийни или политически изказвания са нарушавали независимостта на съдебната система и седем решения, че определени изявления са навредили на независимостта или професионалната репутация на магистрати. За периода на доклада критиките срещу съдебната система и магистратите в медиите са били особено силни и чести.
Прозрачност
По препоръката за реформа на Наказателния кодекс Еврокомисията посочва, че макар някои развития да са насочени към изпълнение на изискванията на Брюксел, други повдигат въпроси за стабилността на реформата и прозрачността на процеса.
През 2017 г. бяха взети законодатели решения, лишени от прозрачност и предвидимост, и без да е направена консултация със съответните власти.
Dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар