И Висшият адвокатски съвет осъществи намерението си, и сезира Конституционния съд с искане за обявяване на противоконституционност на текстовете от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), с които делата за корупция бяха преместени от Софийския градски съд към специализирания съд.

Още при обсъждането на промените в НПК, адвокатите обявиха, че ще сезират конституционния съд, ако те бъдат окончателно приети. Днес вече са внесли искането си до конституционните съдии, което е от 44 страници.

Според Висшия адвокатски съвет преместването на делата за корупция срещу хора от висши публични длъжности ще превърне специализирания съд в извънреден, което противоречи на Конституцията. "Специален съд" означава специализация по предмет. "Специализация" по отношение на заеманата от дееца на престъплението длъжност не е възможна", посочват адвокатите.

Сред другите аргументи на защитниците са, че в новите текстове на процесуални закон има заимнопротиворечащи се. Адвокатите посочват, че промените, според които съдът може да не отлага разпоредителното заседание ако защитникът на подсъдимия не се яви, дори по уважителни причини, когато неговото участие не е задължително нарушава правото на защита. "Лице без специална юридическа компетентност не може да вземе отношение по въпросите, които се поставят на разглеждане в разпоредителното заседание", се казва в искането на Висшия адвокатски съвет.

Те критикуват и текста, според който на човек се назначава резервен защитник, независимо от упълномощаването му на защитник, когато той е без него при предявяване на обвинението. Според адвокатите опасност се крие и в липсата на дефиниция на явна фактическа грешка в обвинителния акт, при наличието на която съдът дава на прокурора 7-дневен срок за отстраняването ѝ.

Промените влязоха в сила в началото на ноември.

В средата на месеца пък съдиите от Върховния касационен съд се обърнаха към Конституционния съд с искане да ги обяви за противоконституционни. В искането си те отбелязват, че променената подсъдност противоречи на основния закон и на разпоредбите, според които не е допустимо да има извънредни съдилища. Делото е разпределено на бившия заместник-председател на ВКС Таня Райковска. Повече четете тук.

Специализираният съд и прокуратура бяха създадени по време на първото правителство на ГЕРБ през 2011 година. Тогава също беше обсъждана идеята новият съд да гледа делата за корупция, които до началото на ноември бяха в компетентността на Софийския градски съд. Тогава обаче беше взето решение там да се гледат процеси за организирана престъпна група и тероризъм, след като депутатите се съгласиха с юристи и неправителствения сектор, че преместване на дела срещу хора от висши публични длъжности противоречи на Конституцията, защото превръща съда в извънреден.

За близо шестте години на своето съществуване обаче стана известно, че специализираните институции са с изключително ниска ефективност, а качеството на правораздаване е под въпрос. Процесите продължава с години, а по-голямата част от тях приключват със споразумение или оправдателна присъда. Анализ на Върховния касационен съд (ВКС) също показа проблеми в работата на двете инстанции.

Наскоро Софийският градски съд (СГС) публикува статистика, от която става известно, че за последните близо три години, прокуратурата е внесла в съда 26 случая на корупция по високите етажи на властта. Въпреки тези данни, парламентът гласува специализираните магистрати да могат да получават до шест заплати годишно бонус. Промените все още не са обнародвани в Държавен вестник и не е известно дали президента Румен Радев няма да им наложи вето.

Кои престъпления вече ще се гледат от специализирания съд

Делата за престъпленията по член 201–205 (присвоявания), 212, 212а, 219, 220, 224, 225б, 226, 250, 251, 253–253б, 254а, 254б, 256, 282–283а, 285, 287–289, 294, 295, 299, 301–307, 310, 311 и 313 от Наказателния кодекс, извършени от:

а) народни представители;
б) членове на Министерския съвет и заместник-министри;
в)председатели на държавни агенции и държавни комисии, изпълнителни директори на изпълнителните агенции и техните заместници;
г) управителя на Националния осигурителен институт, управителя на Националната здравноосигурителна каса, изпълнителния директор и директорите на териториалните дирекции на Националната агенция по приходите;
д) директора на Агенция "Митници", началници на митници, митнически бюра и пунктове;
е) членове на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество и Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства;
ж) областни управители и заместник областни управители;
з) съдии, прокурори и следователи;
и)членове на Висшия съдебен съвет, главния инспектор и инспекторите в Инспектората на ВСС.

Dnevnik.bg