Министерството на финансите предлага промени в Закона за БНБ, с които уверява, че отговаря на всички европейски директиви. Забележки към действащия закон и по-конкретно по линия на това, че не е напълно гарантирана независимостта на БНБ, отправиха Брюксел и Европейската централна банка при настояването на България да кандидатства за така наречената чакалня на еврозоната. Заявката на правителството официално бе внесена на 12 юли от министъра на финансите Владислав Горанов.
Сега в мотивите към проекта той посочва, че се въвеждат исканите промени.
Отговаря се на изискването българското законодателство да регламентира независимост на БНБ не само от националните органи и институции, но и от тези на държави членки.
Европейската централна банка (ЕЦБ) е отправила забележка, че трябва по-добре да се формулират основанията за предсрочно прекратяване на мандат на член на управителния съвет на централната банка. В докладите е констатирано, че в основанията следва да се предвиждат единствено изисквания, които са обективни, ясно дефинирани и свързани с изпълнението на задълженията на членовете на управителния съвет. Освен това EЦБ не приема, че основанието за прекратяване на правомощията на член на управителния съвет на БНБ, "ако е признат за виновен за съществено нарушение на служебните задължения", не съответства на "виновен за сериозно нарушение". Затова се налага и този текст в действащия закон да бъде променен.
В проекта се допълва и това, че при установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество също се предвижда предсрочно прекратяване на мандата на съответния член на ръководството на БНБ.
В допълнение действащият сега Закон за БНБ не урежда възможност членовете на управителния съвет да обжалват решението за освобождаването си пред национален орган на съдебната власт. Към момента само управителят на БНБ има възможност да направи това пред Съда на Европейския съюз. В докладите на ЕЦБ се препоръчва с оглед на правната сигурност да има ясна и изрична разпоредба в законодателството, регламентираща правото на членовете на управителния съвет да обжалват пред компетентен български съд решенията за освобождаването им. След анализ Министерството на финансите установява, че това не може да става пред Конституционния съд, и затова предлага с промени в Административнопроцесуалния кодекс обжалването да може да става пред Върховния административен съд.
Към сега действащата забрана БНБ да финансира парично различни органи и институции се добавят и службите и агенциите на ЕС и страните членки.
Регламентира се и не само независимост на БНБ от националните органи и институции, но и от институциите, органите, службите или агенциите на Европейския съюз и правителствата на другите държави членки.
В мотивите към проекта се посочва, че в него не се въвежда правна интеграция на националната централна банка в евросистемата, което означава адаптиране на националното законодателство заради бъдещото въвеждане на еврото. Според Министерството на финансите правната рамка следва да бъде подготвена и да влезе в сила към датата, на която държавата приеме еврото.
Дневник
Коментари
Добави коментар