Няма криза около потъналия кораб, каза днес премиерът Бойко Борисов. Той посети яхтеното пристанище край Созопол, където започна подготовка на техниката за операцията по източване на мазута от плавателния съд.
Борисов получи уверения, че всички отвори, от които е изтичало гориво, са запушени с дървено чопове и сега замърсяване няма. Премиерът призова да се спазват всички мерки за безопасност и да не се рискува живота на хората, ангажирани с операцията.
В отговор на въпрос министърът на транспорта Ивайло Московски обяви, че фирмите, които ще извършат източването са избрани в съответствие в текстовете в Закона за обществените поръчки. Компаниите са "Хидроремонт" от Варна, "Дийп дайвинг", като те единствени имали нужното оборудване и хора.
Времето днес не позволява операцията по източване на горивото да започне. Вчера правителството отпусна 2.4 млн. лв. за операцията, която трябва да предотврати потенциална екокатастрофа. Разчетът предвижда повече от 50 дни работа по източването, но и времето, и парите могат да се окажат по-малко, ако резервоарите не са пълни.
Какво предстои
Водолазът Ивайло Иванов, собственик на работната платформа, около която ще се разположи техниката, обяви, че основният приоритет ще е избягването на замърсяване, но и запазване на целостта на кораба. Ангажираните водолази в операцията ще са около 12.
Христо Никололов от екипа уточни, че в момента се подготвят планът и методите за работа. "Трябва да преценим къде да застане работната платформа. След това ще локализираме петте резервоара с гориво и ще проверим в кои от тях има мазут", допълни Николов. Приблизителният обем на всички резервоари е около 600 тона, но не е ясно колко гориво има в тях.
Директорът на Морска администрация – Бургас кап. Живко Петров обяви пред агенция "Фокус", че не се очаква днес да започнат водолазните спускания до потъналия кораб. "Цялата налична техника и водолази са мобилизирани. Контейнери има, водолазен кораб, барокамера, две складови стопанства с бутилки – тоест цялото водолазно оборудване. Корабът, който ще събира изваденото количество също е на място", обясни той.
Капитан Петров обясни, че когато времето позволи, ще се пробиват отвори в резервоарите и ще се изпомпва горивото. "Важно е този кораб да бъде обезопасен, така че да не замърсява, но и да бъде запазен като археологическа находка", каза още той.
Проблемът
Вчера водолазът доброволец Михаил Заимов, който пръв сигнализира за проблема, предупреди в телевизионно интервю, че има опасност всеки момент корабът "Мопанг" да се разцепи и да изпусне наведнъж 100 тона мазут. "В момента екологичната катастрофа на морското дъно е факт", заяви той.
Замърсяването идва от американския кораб "Мопанг", който е превозвал товари между Истанбул и Бургас през 20-те години на ХХ век. През 1921 г. той попада на останала в морето мина от Първата световна война в района на остров Свети Иван край Созопол и потъва бързо.
Dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар