Президентът Румен Радев сезира Конституционния съд (КС) с искане да бъдат обявени за противоконституционни и за несъответстващи на международни договори отделни текстове от Административнопроцесуалния кодекс, които парламентът прие повторно миналата седмица, след като преодоля наложеното от него вето. Промените бяха обнародвани в Държавен вестник днес (повече четете тук).
Публичността на съдебните заседания е толкова съществен принцип на правораздаването, че е прогласен в чл. 121, ал. 3 от конституцията. Правото на всеки човек на публично разглеждане на неговото дело е изрично посочено във Всеобщата декларация за правата на човека, в Международния пакт за граждански и политически права, в Конвенцията за защита правата на човека и основните свободи. С предложените промени този основен принцип за публичност и прозрачност се превръща в изключение, съобщиха от "Дондуков" 2. Поради това текстът, който въвежда принципа на закрити заседания по дела, подсъдни на тричленни състави на Върховния административен съд (ВАС) като втора инстанция, не съответства на конституцията и на посочените международни договори.
Държавният глава оспорва въведените правила за родовата и местната подсъдност по административни дела. Тези правила създават препятствия пред правораздаването за гражданите и организациите и не осигуряват по-лесен, по-бърз и по-евтин достъп до правосъдие. Поради това те не съответстват на принципа на правовата държава и на правото на защита.
В искането се подчертава, че видът и размерът на съдебните такси са част от гаранциите за достъп до правосъдие и за пълноценно реализиране на правото на защита. Размерите на таксите за касационно производство, за частна жалба и за производството по отмяна на влезли в сила съдебни актове (параграфи 57, 61 и 67) не са съобразени с чл. 60, ал.1 от конституцията, тъй като не съответстват на социално-икономическите условия, на равнището на доходите и на инфлационните процеси в страната. При съпоставка на размера на простите такси до и след приемането на промените се установява, че увеличението им е 14 пъти за физически и юридически лица и 74 пъти за юридическите лица с нестопанска цел. Те ще затруднят обжалването на административните актове от гражданите и юридическите лица, а оттам и конституционно прогласеното право на защита, се посочва в мотивите на президента.
Въвеждането на пропорционални такси върху "определяем материален интерес" в касационното производство по административни дела не държи сметка за спецификата на тези дела. В административното правосъдие на преден план е пряката защита на нарушената законност при осъществяване на държавното управление, а не материалният интерес. Законността не е услуга, която една правова държава предоставя на гражданите, а необходимо условие за нейното съществуване.
Правото на оспорване на административен акт, както и правото на касационно оспорване на първоинстанционно съдебно решение са средства за защита на гражданите и юридическите лица срещу порочен държавен юридически акт. Премахването на касационната инстанция в съдебните производства по административни дела отслабва тази защита, което е недопустимо, когато става въпрос за конституционно прогласени права, се посочва в съобщението на президентството. По тези съображения в искането на Радев се оспорва премахването на касационната инстанция в Закона за достъп до обществена информация, Закона за социалното подпомагане, Закона за семейните помощи за деца, Кодекса за социално осигуряване, Закона за правната помощ, Закона за опазване на земеделските земи и в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
Днес депутати от "БСП за България" също ще внесат жалба в Конституционния съд заради промените в Административнопроцесуалния кодекс.
Дневник
Коментари
Анонимен
Заради тарикатлъците на дупетатите, накрая ние ще плащаме сметката.