Във второто издание на Международния конкурс за камерно пеене “Панчо Владигеров” - Шумен 2018” изпълнителите ще бъдат оценявани от жури в състав Александрина Милчева, проф. Павел Герджиков, проф. Нико Исаков, Клаудия Виска /САЩ-Австрия/ и Джон Грос /САЩ-Австрия/.

Журито се ръководи от Александрина Милчева, една от известните и емблематични певици на България с изключителни постижения в областта на камерното пеене.

Александрина Милчева прави своя дебют в ролята на Дорабела от операта „Така правят всички” на Моцарт във Варненската държавна опера. През 1966 г. получава голямата награда на Международния певчески конкурс в Тулуза /Франция/, след което започват и първите й изяви на международна сцена. През 1976 г. е поканена от бившия директор на Виенската Щаатсопера проф. Егон Зеефелнер да се включи в състава на Виенската държавна опера, в който е една от водещите певици - мецосопрани за повече от 15 години. Изпълнявала е всички главни роли на сцените на Миланската Скала, Парижката опера, операта Ковънт Гардън в Лондон, Виенската държавна опера, Баварската държавна опера в Мюнхен, операта в Хамбург, Арена ди Верона, Театро Сан Карло в Неапол, операта в Барселона, Театро Колон в Буенос Айрес, както и в оперните театри на Залцбург, Единбург, Москва и Сан Франциско.
Като камерен изпълнител тя представя и музиката на великите руски песенни композитори Мусоргски, Рахманинов и Чайковски. Александрина Милчева пее под диригентската палка на най-великите диригенти на ХХ век: Караян, Зубин Мета, Лорин Маазел, Орманди, Де Фабритис и Рикардо Мути.
Паралелно с кариерата си на оперен изпълнител, Александрина Милчева работи като педагог в продължение на 15 г., а през 1994 г. създава и собствена музикална школа в София – Международна оперна академия „Сакра”. Провеждала е майсторски класове в Международната академия Й.С.Бах, в Парижката опера, в Парижката консерватория и др.

Членове на журито:

Павел Герджиков, един от най-популярните и обичани български оперни певци. Той е режисьор и педагог с респектираща култура и неизчерпаема творческа енергия.

В кариерата си певецът е пресъздал десетки запомнящи се образи в над 100 роли от опери на Моцарт, Росини, Вагнер, Щраус, Доницети, Верди, Пучини, Чайковски, Мусоргски, Рахманинов, Стравински и др. Завинаги запомнящи се ще останат неговите герои: Фигаро в „Сватбата на Фигаро“, Папагено във „Вълшебната флейта“, Галицки в „Княз Игор“, както и централните партии в оперите от български композитори /Л. Пипков, М. Големинов, П. Хаджиев, К. Илиев, Ал. Йосифов/.

Той има значителен репертоар в областта на камерната музика – от барок до съвременността, и е неуморен пропагандатор на българското песенно творчество. Участва като солист в редица първи изпълнения в България на Шостакович - Четиринадесета симфония, Берлиоз - симфония „Ромео и Жулиета”, Брамс - „Четири сериозни напева“, Римски-Корсаков - „Моцарт и Салиери”,  Стравински - Едип цар”, К. Илиев - Четвърта симфония, С. Пиронков - „Истинската апология на Сократ”, Л. Пипков - вокален цикъл „По чужди поети”.
Изтъкнатият български певец е познат на публиката и от големите оперни театри в чужбина – Париж, Виена, Залцбург, Берлин, Мадрид, Неапол, Копенхаген, Амстердам, Белград, Будапеща, Варшава, Прага, Атина, Истанбул, Сидни, Токио, Хавана.

Познанията на Павел Герджиков в областта на музикалния театър и енциклопедичните му музикални и литературни интереси подпомагат постановъчната му работа, която има своето начало след 1980 година. Започва с постановки на учебно-оперния театър на НМА „Проф. Панчо Владигеров” и по-късно гостува на различните оперни сцени в страната и чужбина.
Преподава от 1972 г. в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“, професор по актьорско майсторство и оперна режисура. Преподавател е и в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство – Пловдив..
Носител е на редица държавни отличия, между които ордените „Стара планина” и „Св. св. Кирил и Методий”.

Проф. Нико Исаков завършва Държавната музикална академия „Панчо Владигеров” в София, в класа на Сабин Марков и дебютира на сцената на Варненската опера в ролята на Марсел от „Бохеми” на Пучини през 1989 г. От  1994 г., е  артист-солист в Софийската опера, където продължава неговият творчески път.

Репертоарът му включва над 30 централни баритонови роли от опери на Верди /„Дон Карлос“, „Бал с маски“, „Риголето“, „Травиата“, „Трубадур“, „Силата на съдбата“/, Пучини /„Бохеми“, „Тоска“, „Мадам Бътерфлай“, „Турандот“/, Моцарт /„Сватбата на Фигаро“/, Доницети /„Лучия ди Ламермур“/, Бизе /„Кармен“, Леонкавало „Палячи“/.

Оперно-сценичната дейност на Нико Исаков е свързана с диригентите Руслан Райчев, Борис Хинчев, Иван Маринов, Недялко Недялков, Владимир Гяуров, Адам Фишер, Карло Палески, Луис Малейро, Енрико Довико, Лоранс Волтолини, Йон Янку, Йост Майер, както и с режисьорите Пламен Карталов, Светозар Донев, Павел  Герджиков, Кузман Попов, Гриша Азагаров, Отело Кампонески, Волфганг Вебер и др.

Творческите изяви на певеца са в партньорство със световно известните певци Николай Гяуров, Никола Гюзелев, Гена Димитрова, Анна Томова-Синтова, Александрина Милчева, Адриана Стаменова, Дарина Такова, Фиоренца Косото, Мария Драгони, Виолета Урмана, Гейл Гилмор и др. Певецът гастролира в Европа –  Италия, Португалия, Германия, Малта, Сърбия, Македония, Молдова, както и в Южна Америка – Бразилия /Сао Пауло и Рио де Жанейро/.

От 1997 год. Нико Исаков преподава оперно пеене в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров” – София, от 2016 г. е декан на Вокалния факултет. Провежда майсторски класове в Турку /Финландия/, Кишинев /Молдова/, Скопие /Македония/.

Клаудия Виска e родена в Ню Йорк, завършва прочутия Музикален институт „Къртис“ във Филаделфия, където учи при Юфимия Джанини - преподавателката на Анна Моффо. Печели Фулбрайтова степендия на Висшето училище за музикално и сценично изкуство във Виена, където завършва образованието си при Хилде Росел-Маждан и Антон Дермота. 

По време на дългогодишната си кариера Клаудия Виска е пяла в повече от 25 оперни театри в Европа, сред които в Амстердам, Берлин, Кьолн, Женева, Мюнхен, Виена и Цюрих. Изнесла е повече от 2000 представления с повече от 75 роли в опери, оперети и мюзикъли, както и концерти.

Клаудия Виска е работила с известни диригенти, театрални режисьори и хора на изкуството като Юджийн Орманди, Густав Кун, Ищван Кертеш, Мигел Гомес-Мартинес, Шандор Вег, Рафаел Фрюбек де Бургос, Пина Бауш, Кристин Миелиц, Марсел Прауи, Бруно Канино, Рудолф Серкин, с членове на квартет „Гуарниери“, Едит Матис, Агнес Балца и Пласидо Доминго. Едно от най-големите постижения в кариерата на Клаудия Виска е свързано с изпълнението й на ролята на Мария в „Уестсайдска история“ с диригент, композиторът Ленард Бърнстейн.

От 2000 до 2003 година Клаудия Виска е професор по вокално майсторство във Висшето училище за музикално и изпълнителски изкуства в Кьолн. От 2003 година тя е професор във Висшето училище за музикално и сценично изкуство във Виена. Ръководи майсторски класове по вокална техника и интерпретация в Австралия, Австрия, България, Китай, Хърватия, Чехия, Англия, Германия, Гърция, Унгария, Италия, Япония, Норвегия, Полша, Сърбия и САЩ.

Джон Грос е роден в Тексас, завършва Щатския университет на Югозападен Тексас с отличие и продължава обучението си  в световноизвестното музикално училище в Манхатън в Ню Йорк. Американският пианист е постоянно търсен като солист, корепетитор и изпълнител на камерна музика. Работи за американски оперни компании в САЩ, Германия и Австрия. В момента е главен корепетитор, работещ с певци в Тиролския държавен театър, в Инсбрук /Австрия/.

Пианистът познава в детайли литературата, свързана с операта от барока до най-значимите творби на Вагнер и Р. Щраус, както и съвременни творби, създадени през ХХI век.

Джон Грос има многобройни награди като изявен корепетитор и солист-пианист, и е изнесъл многобройни рецитали и концерти с камерна музика в САЩ, Мексико и Европа. Гостувал е в „Кенеди“ център във Вашингтон, окръг Колумбия, „Линкълн“ център и Испанския институт в Ню Йорк, както и на Фестивала „Росини“ в Рюген, Германия.

В Европа пианистът се изявява с изпълнения на „Рапсодия в синьо“ на Гершуин, Концерт за пиано в ми-бемол мажор на Масне, „Четвъртата симфония“ на Шимановски, „Петрушка“ на Стравински и участва в майсторски класове заедно с Миньон Дън, Дон Упшау, Мария Малас, Нико Кастел и Мартин Кац.
Джон Грос е работил с много певци, между които Лучия Алиберти и Анет Даш, и е канен да акомпанира на прослушванията в Метрополитън Опера.
Освен пиано той е учил тромпет и цигулка. Дебютирал е за първи път в Европа като диригент в Държавния театър Мекленбург, Германия.

ШУМ.БГ