С нов информационен център, нови указателни табели, с възможност за виртуална разходка и други съвременни технологии посреща вече гостите си НИАР „Мадара“. Новото лице на резервата и глобалния символ на България Мадарски конник бяха представени днес на пресконференция.

Нововъведенията са факт след набиране на средства от кампанията на БИЛЛА „Ние обичаме България“. „Благодарение на средствата набрани в кампанията, ние придадохме добавена стойност на Мадарския конник и на НИАР „Мадара“. С новото оборудване забележителностите в историческия резерват стават много по-достъпни за много повече посетители“, каза директорът на РИМ-Шумен Даниел Руменов.  Той отбеляза, че едно от най-важните неща, които са направени е подмяната на 56 табели в резервата, които служат за ориентиране на туристите. Табелите са на български, английски и руски език.

Другата новост за посетителите, която се предлага в информационния център е виртуална разходка из резервата. Чрез разработено приложение и очила за виртуална реалност за 20 минути всеки може да обходи кътчетата на НИАР „Мадара“ и да се потопи в историята и мистиката на мястото. Приложението е разработено на български и английски език, а с поглед може да си изберете дали да се качите до Мадарския конник, да обходите Голямата пещера или друга част от резервата, като гледката е на 360 градуса. Очилата са 20 на брой и всеки, който ги ползва може, независимо от другите да си избере дестинацията, към която да тръгне.

„Това нововъведение е изключително важно за хора с двигателни затруднения, на които не можем да предложим подход до Конника или до други части на резервата. Чрез тази визуализация те могат да видят тези обекти“, подчерта Даниел Руменов.

Тъч маса с въпроси и отговори за НИАР „Мадара“ също развежда из историята и забележителностите на резервата. „Въпросите са по-лесни, по-скоро са зададени за деца, но масата-игра е атрактивна и за възрастните“, каза още Руменов.

Информационния център е допълнен с витрини за временни изложби, като в момента там са подредени документи и снимки на първите откриватели на Мадара. До него е монтиран и далекоглед, през който може да се видят скалите на Мадара.

На разположение на посетителите са и ръчно изработени реплики на средновековно облекло, с които туристите могат да се облекат и разбира се да се снимат. До информационния център е разположен и сувенирен магазин, който е по проекта на общината „Оттука започва България“.

„Радвам се, че кампанията „Ние обичаме България“ успя да дари средства за обновяване на НИАР „Мадара“. Стартирахме я през 2016 г., като досега подкрепихме паметникът на Шипка, Мадарския конник и Панорамата в Плевен. Целта ни е чрез тази кампания да опазим нашето културно-историческо наследство. В тези паметници са закодирани нашите национални ценности и ние сме длъжни да ги съхраним“, каза при откриването на новия информационен център Стоян Тачев, ръководител на отдел "Управление на проекти и процеси" и Координатор корпоративна отговорност в БИЛЛА-България. Той допълни, че новостите в НИАР „Мадара“ са станали възможни и заради подкрепата на местната власт, за което благодари на кмета Любомир Христов и на областния управител Стефан Желев.

„Благодаря за инициативата, с която става възможно съхраняването на културните и историческите ни паметници. С тези придобивки ще можем още повече да популяризираме Мадарския конник“, каза от своя страна кметът Любомир Христов.

Средствата, които са вложени в техническото оборудване и обновяване на НИАР „Мадара“, набрани в кампанията, са 96 хил.лв. През миналата година 62 хиляди туристи са посетили резервата, а тенденцията е с всяка година посетителите да се увеличават. 

ШУМ.БГ