Остри критики както към предвижданите за догодина суми за доболничната помощ в бюджета на Националната здравноосигурителна каса, така и срещу опита да се направят сериозни промени в здравния сектор без обществено обсъждане с преходните и заключителни разпоредби на бюджета на НЗОК. Такова е становището на сдружението на общопрактикуващите лекари по проекта за бюджет на касата.
Утре три парламентарни комисии ще разглеждат бюджета на касата. Здравните власти се опитват с преходните и заключителни разпоредби на проекта да прокарат и около 50 страници промени, които ще направят съществени изменения в здравния сектор.
Преди заседанието от сдружението излагат своите възражения. Те отбелязват, че през последните три години е явна тенденцията за намаляване дела на финансиране на първичната медицинска помощ.А цифрите недвусмислено доказват, че публичното говорене от страна на институциите за акцент върху извън болничната медицинска помощ и особено за общопрактикуващите лекари не е подкрепено със съответните действия. "За поредна година не се спазват и препоръките на Световната банка, СЗО, както и поетите ангажименти в националната стратегия за здраве, което обезсмисля търсенето на консултации от тези уважавани и компетентни институции", се казва в становището.
Накратко, думите на НЗОК и МЗ са коренно различни от делата по отношение на бюджета, заявяват от асоциацията.
Сдружението отбелязва, че в проекта за бюджет на касата за 2019 г. липсва яснота и прозрачност за броя на лицата, които се осигуряват чрез трансфери за здравно осигуряване, както и размера на заделените финансови средства за тях по групи.
В мотивите към проекта, като основание за нищожното повишаване на бюджета за първична медицинска помощ е разписано: "Увеличаване на обхвата с профилактичните прегледи на ЗОЛ над 18 годишна възраст на 50% (при достигнати 37% през 2018 г.) и обхващане с вторични профилактични прегледи на групи лица с риск, при запазване цените на дейностите от 01.04.2018 г,. договорени в НРД за 2018 г., съгласно пакета по чл.2, ал.1 от ЗЗО." "За да бъдем коректни, представяме следната информация: По данни на НЗОК за 2017 г. са отчетени 2 315 877 профилактични прегледи на ЗОЛ над 18-годишна възраст. При 4 700 000 лица над тази възраст (закръглението е до няколко хиляди), подлежащи на профилактичен преглед това са 49.3 % от подлежащите. За девет месеца (до края на септември 2018 г.) пак по данни за изпълнението на бюджета на НЗОК са извършени 1 759 409 профилактични прегледа. При запазване на този тренд, както и предвид показателите за 2017 г., очакваното изпълнение за 2018 г. ще е около 49.9% или закръглено 50%. Т.н. "вторичен профилактичен преглед".
За липсата на медицинска целесъобразност и полза за пациента сме говорили достатъчно. Доказателство за неговата неефективност е и степента на изпълнение. Причината не е само в някои софтуерни проблеми в началото, а в липсата на целесъобразност по начина, по който е въведен", се казва в становището.
Коментар на преходни и заключителни разпоредби
По отношение на предлаганите в текстовете след § 9 промени изцяло подкрепяме становището на Националния омбудсман и като допълнение обръщаме внимание, че чрез тях БЛС бива реално елиминиран от т.нар. договорен процес, тъй като разговорите по цени, обеми (брой) и санкции в рамките на предрешен бюджет, за които има фиксиран текст за периодичност, нямат отношение към правилата на работа, което определя какво, как с каква цел и очакван ефект ще се върши от изпълнителите на медицинска помощ, за което има мъгливо отбелязана възможност без ясен регламент, заявяват от сдружението.
"Резултатът е формално участие във формални преговори, които касаят само цифри. Въведените неизпълними срокове за подготовка на ръководства, правила за добра медицинска практика и др. също цели лишаване на съсловната организация от тези инструменти на влияние и защита на интерес (съсловен и на пациентите), ограничаване на клиничната свобода в медицинската професия, както и избора на пациента, за диагностика и лечение и т.н., както и трансформира препоръчителния им характер, какъвто имат тези документи в другите страни, е задължителен. Обезсмисля се и съществуването на арбитражните комисии като се разписва правило "Виновен без да е необходимо да се докаже". Въведени са и ограничения във възможностите кой и как да провежда продължаващото медицинско обучение и др. Описанието и коментарът по всяко едно предложение биха отнели няколко десетки страници, но обединяващото между тях е, че са нерационални, не биха довели да здравно-икономически, организационни и други ефекти в полза на системата на здравеопазване", завършват общопрактикуващите лекари.
И настояват да не се обсъждат, нито приемат заедно със законопроекта за бюджета преходните и заклюбителните му разпоредби. А измененията да се подложат на широко обществено обсъждане.
Дневник
Коментари
Добави коментар