Аварията, заради която в Азовско море южно от Русия загинаха поне 10 моряци, още толкова изчезнаха безследно и бяха ранени 12, е станала с два танкера под танзанийски флаг, които са санкционирани от САЩ, защото в периода 2016-2018 г.са снабдявали с петрол и пропан бутан режима на Башар Асад.
Единият от двата горящи близо до Керченския пролив с Черно море танкери не е бил допуснат в руско пристанище от опасения, че това може да донесе санкции на няколко местни компании. Затова се наложила операцията по прехвърляне на гориво от кораб на кораб в морето, при която се е стигнало до експлозия.
Корабите се казват Candy (по-рано Venice) и Maestro, и вторият е получил отказ от ръководството на газовия терминал Мактрен-Нафта да влезе в порт Темрюк в Южна Русия, разказва "Ройтерс". През ноември Министерството на финансите на САЩ, което отговаря за прилагането на санкциите, предупреди никой да не прави бизнес с двата танкера, защото също ще бъде санкциониран.
Два източника на "Ройтерс" казват, че Мактрен-Нафта е единственият газов терминал в пристанището и че там Maestro е товарил в миналото руски и казахстански пропан-бутан за износ за Близкия изток.
На 20 януари Candy е напуснал Темрюк с товар от пропан-бутан и според документите се е отправил за Ливан. Другият танкер - Maestro, няма как да бъде проследен, защото екипажът е изключил устройството, обозначаващо местонахождението му, твърди "Файненшъл таймс" според данни на агенция Clipper Data. Фактът, че инцидентът е станал при прехвърляне на горивото в открито море в бурно време, е потвърден и от руското следствие.
Подобна операция е по принцип опасна, а Русия позволява зареждането на танкери с такъв втечнен газ само на 3 пристанища в района и то на пристан на сушата, а не в морето.
В двата екипажа е имало 16 турски и 15 индийски граждани по данни на руското министерство на извънредните ситуации. Днес корабите продължаваха да горят повече от 24 часа след аварията.
Данни от Refinitiv показват, че собственикът на Venice е Milano Shipping, а на Maestro - Maestro Shipping. Но двама търговци от сектора твърдят пред "Ройтерс", че и двата кораба в крайна сметка са собственост на една и съща турска компания - Milenyum Denizcilik Gemi. Тази фирма също е под американски санкции от 2015 г. насам заради уреждане доставки на пробан-бутан и дизелово гориво за отопление за териториите под контрол на режима на Асад в Сирия.
На 20 ноември миналата година финансовото министерство във Вашингтон включи и 9 руски и ирански физически и юридически лица в списъка с наказани за снабдяването на Сирия с горива. В решението се изброяваха и 35 кораба, сред които Maestro и Venice, заради дейността им от 2016 г. насам.
През декември "Ройтерс" съобщи, че Maestro и Venice продължават да извършват контрабанда и редовно влизат - според данни на Refinitiv - в руското пристанище Темрюк. След публикацията ръководството на газовия терминал забрани на Maestro да позва съоръженията, което автоматично означава и забрана да влиза в порта. Но прекръстеният Venice е продължил да плава до и от Темрюк.
"Налице са всички признаци, че е продължавала нелегална схема", казва един от източниците на агенцията. "Каква друга би била причината Venice да товари газ и веднага след това да го прехвърля на друг танкер?"
Информацията, съдържаща се в архивите на Refinitiv, показва, че след налагането на санкциите Venice/Candy три пъти е плавал близо до ливанските и сирийските брегове на Средиземно море. Maestro е направил едно такова плаване, но данните не показват в кое пристанище в крайна сметка са акостирали тези кораби. На пръв поглед изглежда, че са обърнали към Русия без да стигат до пристан.
Ричард Мийд от големия застраховател Lloyd's List Intelligence, казва, че по принцип на корабите е позволено да изключват транспондерите си при някои обстоятелства - например от съображения за сигурност. "Но те не са се обозначавали, независимо, че са били много близо до наземни станции за приемане на сигнала. Това със сигурност ще предизвика доста въпроси, ако някой проверява инцидент или провежда наказателно разследване."
Последното обозначаване на Maestro е от събота в близост до чероморските брегове на Турция. В понеделник той се оказва в северната част на Черно море до Керченския пролив. Там се е срещнал с Venice, напуснал Темрюк в неделя с нов товар. При опита за прехвърлянето му е станала експлозия.
Дневник
Коментари
Добави коментар