Сделката за покупката на 8 изтребителя F-16 Блок 70 ще се оскъпи допълнително заради инфраструктурата, а може да се наложи правителството да плати цялата цена наведнъж. Това се разбра от думите на министрите на отбраната и на финансите Красимир Каракачанов и Владислав Горанов.
Каракачанов каза пред депутатите, че ще се наложи Министерството на отбраната да изгради инфраструктурата, необходима за новите 8 изтребителя F-16, за които се преговаря със САЩ. Той обясни на парламентарния контрол, че за разлика от България другите страни от Източна Европа, като Хърватия и Словакия, които купуват F-16, имат поне частично изградена инфраструктура. Освен ремонт на пистите трябва да се купят и нови радари, които са съвместими с НАТО. Сегашните съветски радари, които още се използват от армията, са пред колапс и България все още няма система за опознаване свой-чужд съвместима със съюзниците.
"Сумата е доста сериозна, но за радост можем да си я позволим"
Най-вероятно няма да успеем да договорим разсрочено плащане, каза министърът на финансите Владислав Горанов. "Може да си позволи да плати наведнъж. Сумата е доста сериозна, но за радост може", каза още Горанов. "В преговори сме с американската страна, за да постигнем оптималната цена, която е определена от парламента", обясни Владислав Горанов. Той добави, че "2 млрд. лева са доста пари, но след като това е приоритет и сме членове на НАТО, вероятно това усилие трябва да бъде направено".
Каракачанов каза още, че има известно притеснение, че ако се наложи да се платят изтребителите F-16 наведнъж, може да няма пари за останалите проекти за модернизиране на армията – корабите и новите бойни машини за пехотата. Той повтори пред депутатите, че цената, посочена от Агенцията за сътрудничество в отбраната и сигурността на САЩ (DSCA) в одобрението за продажба за България на 8 нови бойни самолета F-16C/D Block 70/72 - 1.673 млрд. долара (почти 2.9 млрд. лв.), не е сумата за офертата. Това е таванът, който Конгресът на САЩ дава на американското правителство. Каракачанов добави, че сумата за одобрението при сделката на Словакия за 14 изтребителя F-16 е била 2,8 млрд. долара, а сделката се сключена на 1,8 млрд. долара. Ще получим оферта, ако не ни удовлетворява, ще продължим разговорите, каза Каракачанов.
Според източници на "Дневник" цената, на която българският преговорен екип се надява да сключи договор, е около 2,1 млрд. лв.
На 12 юни ще стане ясно кой ще строи кораби за 1 млрд. лв.
На 12 юни ще стане ясно, коя фирма ще бъде предпочетена да строи два многофункционални патрулни кораба за военноморските сили (ВМС). Тогава Министерството на отбраната трябва да внесе в Министерския съвет доклад с оценяване на офертите. След това трябва да бъде взето решение на правителството. Одобрената от парламента проектна цена за двата кораба е 984 млн. лв. (с ДДС). Министърът на отбраната Красимир Каракачанов каза в парламента днес, че първият кораб трябва да бъде доставен през 2023 г., а вторият през 2024 г.
Офертите за строителството на кораби, които се разглеждат, са на фирмите Fr. Lurssen Werft GmbH & Co.KG (Германия), "МТГ – Делфин" (България) и FINCANTIERI (Италия). За фаворит е сочена българската компания, която веднъж спечели същата процедура, но се отказа да подпише договор, тъй като тогава цената беше с 20% по-ниска.
"Може да се стигне до забавяне на проекта за Военноморските сили, ако се окаже, че има пропуски в ценовите оферти. Ако има такъв вариант, ще дадем възможност на фирмите да си коригират офертите", каза Каракачанов по време на парламентарния контрол.
Каракачанов каза за пореден път, че би било добре да имаме подписани договори до края на годината и по трите проекта за модернизацията.
Днес Каракачанов трябва да прегледа и документите, преди да бъдат изпратени искания за оферти до четирите фирми, участващи в процедурата за доставка нови бойни машини на пехотата. Прогнозната сума на проекта е почти 1.5 млрд. лв. с ДДС. Срещу тях трябва да бъдат доставени 150 машини (90 бронирани и 60 обслужващи и осигуряващи) и специална техника за 3 батальонни групи, комуникационна и информационна система, тренажори и друго оборудване. Фирмите са германската ARTEC GmbH, финландската компания Patria, държавната френска компания NEXTER Group и мултинационалната General Dynamics Land System – MOWAG, който е със седалище в Швейцария. Почти всички компании декларираха готовност машините да се сглобяват в България, което е едно от изискванията на търга.
Дневник
Коментари
Добави коментар