Поне веднъж през последната година неволно скоростта са превишавали девет от десет водачи, показа тазгодишното издание на Индекса за безопасно шофиране, изготвен от застрахователния брокер SDI. Тази година проучването е обхванало над 35 хиляди водачи на леки коли и малко над 1000 на камиони и автобуси, като за първи път данните са набирани онлайн.
Анкетираните признават също, че им се случва да са разсеяни зад волана (73%) и късно са забелязали спиращо отпред превозно средство (71 на сто). Като цяло обаче, ако се вярва на отговорите на запитаните, общият индекс на безопасното шофиране се е повишил с 1.6 пункта до 88.0 при скала от 100, означаваща възможно най-нискорисково поведение на пътя.
При шофьорите на камиони и автобуси основните рискови действия включват разговор с пътници и колеги по време на шофиране (поне веднъж през последните 12 месеца при 92% от водачите), съзнателно превишаване на скоростта при неинтензивен трафик (85%) и превишаване на скоростта, за да се навакса или избегне закъснение (80%).
При самооценката прави впечатление, че 96% от запитаните смятат себе си за нискорискови шофьори. Предвид ситуацията по пътищата изненадва и твърдението на 80% от водачите на леки коли и 90 на сто от тези на камиони и автобуси, че биха отстъпили на колега.
"За съжаление това показва, че рядко търсим грешката у себе си, което ни прави и по-малко толерантни. А истината е, че всички грешим и само ако осъзнаем това, можем да променим и поведението си на пътя", коментира по този повод председателят на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова.
Кои са рисковите водачи
Според съставителите на индекса сред рисковите шофьори на леки коли са тези с пробег над 30 000 километра на година, стаж под 3 години, имащи по-ниско от средно образование и каращите коли с над 180 конски сили.
Малина Крумова каза още, че средностатистически с 20% се увеличават пътнотранспортните произшествия през юли и август в сравнение с другите месеци на годината. Според нея институциите са предприели редица действия насочени към намаляване на жертвите и превенция.
Заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов, който също беше сред гостите, пък обяви, че се проверяват изпитите и обучението на младите водачи, които до 3 г. след като са взели шофьорска книжка, претърпяват пътнотранспортно произшествие.
Над 40% от установените нарушения на пътя през миналата година са били за превишена скорост, каза от своя страна инспектор Мария Ботева от отдел "Пътна полиция". Общо 1.3 млн. нарушения са регистрирани през 2018 г., стана ясно от нейните думи.
Дневник
Коментари
Анонимен
Ами хубаво...И сега каквоще правим, пак нищо ли?
Анонимен
Значи рисковите водачи са неопитни шофьори, които карат много, но отскоро, нискообразовани са и имат мощни коли.