Над 20 хил. граждани и фирми са поискали облекчен ред за погасяване на кредитите им само през първите 3 дни от обявяването на правилата, по които може да става това, съобщава Асоциацията на банките в България. В съобщение на сайта й се посочва, че данните са неофициални.
Не се посочва повече за видовете заеми, отхвърлените заявления и др.
В съобщението се припомня, че одобреният на 10 април от БНБ и вече прилаган от банките в България ред за отсрочване и уреждане на изискуеми задължения към банки и дъщерните им дружества не предвижда промени в условията на договорите с клиентите, които да водят до изменение на договорената лихва. Това бе изрично подчертано в съобщението на БНБ, а е записано и в регламента.
Посочват, че промяна на лихвата по даден вече кредит не е разрешена и в насоките, които даде Европейският банков орган и с които се съобрази БНБ.
Единственото, което се урежда в реда за отсрочване, е възможността, по искане на клиента, срокът на договора му да бъде удължен със съответното време за разсрочване на лихвата и главницата, или само на главницата по кредита, в зависимост от това, какво клиентът е избрал, посочва асоциацията. "Считаме за некоректно и заблуждаващо разпространяването на твърдения по този въпрос, които не отговарят на истината и създават неоправдана тревога у кредитополучателите, които имат или ще имат необходимост да се възползват от възможността да отсрочат задълженията си при условията, описани в посочения документ (Ред за отсрочване)."
"Капитал" цитира данни на БНБ, според които към края на 2019 г. има общо 1 362 724 потребителски заема за 11.3 млрд. лв. сумарно, но това не включва кредитни карти, овърдрафти и други подобни револвиращи продукти, където има още близо 1.4 млн. сметки. Жилищните заеми са 164 492 и са общо за 10.8 млрд. лв. Фирмените кредити пък са 148 676 на брой на стойност 34.9 млрд. лв. Изданието посочва, в тези числа се включват и няколко продукта, ползвани от един клиент.
Банките са оповестили на сайтовете си условията и реда за подаване на искания, като при всички има опции и това да става дистанционно - онлайн форми или свързване с кол-център.
Дневник
Коментари
Добави коментар