Прокуратурата е повдигнала обвинения на десет души за участие в организирана престъпна група и данъчни престъпления във връзка с разследването за вноса и преработка на отпадъци. Засега прокуратурата не посочва кого смятат за лидер на групата.
В неделя се очаква съдът да реши дали четирима от задържаните ще останат в ареста. За други четирима прокуратурата е поискала парична гаранция, като в един от случаите тя е един милион лева. За двама държавното обвинение иска домашен арест.
Още в началото на пресконференцията, за която се разбра снощи, говорителят на главния прокурор Сийка Милева обяви, че ще бъде предоставена "такъв обем от информация, с която считаме, че няма да се наруши хода на разследването". По думите ѝ са претърсени над 40 адреса в страната и са иззети "множество счетоводни документи, договори, пълномощни, ценни вещи и луксозни автомобили".
От жилището на обвиняемия А. Б. (най-вероятно става дума за русенския бизнесмен Атанас Бобоков) е взета "цветна снимка, на гърба на която бяха изписани имената на публично известни личности в обществото, някои от които са убити през годините", каза Сийка Милева, като добави, че срещу имената са записани и "големи суми пари от порядъка на 70 млн. долара, 100 млн. лв., 120 млн. лв., 300 млн. лв.".
От жилище на обвиняемия П. Б. (най-вероятно става дума за Пламен Бобоков, който е брат на Атанас Бобоков) разследващите са взели "автобиографии със снимки на длъжностни лица" от Министерството на правосъдието и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В жилището е намерена и автобиография със снимка на магистрат, който е наблюдаващ прокурор по дело срещу Васил Божков. Говорителят на главния прокурор не посочи за чии автобиографии става дума. Прокурор Ангел Кънев каза, че "следва да изясним мотива това лице да ги има".
Днес за пръв път по време на пресконференцията името на зам.-министъра бе назовано.
Шестима души, сред които зам.-министърът на околната среда и водите Красимир Живков и бивш директор на екоинспекцията в Плевен, бяха задържани в четвъртък при мащабна акция в няколко града - София, Ботевград, Правец, Плевен, Монтана, Пловдив, Смолян и няколко кюстендилски села. Днес главният секретар на МВР Ивайло Иванов каза, че "тази операция беше организирана в рамките само на няколко часа".
Още в четвъртък в медиите, неофициално и без позоваване на източници, изтече информация, че на разпит са извикани и русенските бизнесмени Пламен и Атанас Бобокови. Местни медии съобщиха, че офисите на фирмата им "Приста ойл" в града са претърсвани, както и жилищата им. В София униформени влязоха и в централата на компанията в квартал "Лозенец".
Томислав Дончев намекна за оставката на Красимир Живков
На 9 януари по подобен начин бе задържан бившият министър на околната среда и водите Нено Димов след разследване заради водната криза в Перник и подаде оставката си от ареста. В момента Димов е под домашен арест.
"Не мога да му (на Красимир Живков - бел. ред.) искам оставка, той се назначава и уволнява от премиера, аз назначавам всички от зам.-министър надолу. Аз съм притеснен, защото ще трябва да работя сам и ще ми е трудно", коментира още в четвъртък пред "24 часа" министърът на околната среда и водите Емил Димитров.
В петък обаче вицепремиерът Томислав Дончев намекна, че няма как Живков да остане на поста си, а Емил Димитров обясни, че ще работи трудно сам. По думите на екоминистъра, от ведомството са иззети компютри, а служителите се притеснявали, че може да бъдат арестувани всеки момент.
"Предвид сериозността на коментираните нарушения и престъпления не виждам хипотеза въпросният зам.-министър да продължи да изпълнява задълженията си", посочи още Томислав Дончев.
Красимир Живков е зам.-министър на екологията в последните две правителства на Бойко Борисов. В неговия ресор е даването на разрешителни за вноса за отпадъци от други страни в България. През февруари - в разгара на първата прокурорска проверка за нелегалния внос на боклук от Италия, той отчете, че България има отлични резултати при рециклирането и оползотворяване на боклук, но закъснение при компостирането, а като задачи занапред посочи по-добър контрол на разрешителните и на съдържанието на внасяния боклук, който често се обявява за годен за горене.
В ресорите на Живков са още регионалните екоинспекции, управлението на водите и на националните паркове и Националната служба за защита на природата. Между 2009 г. и 2013 г. той е областен управител на Софийска област, а от 1999 г. до 2009 г. е последователно зам.-кмет и кмет на община Правец.
Името му се споменаваше и в скандала с полупразния язовир Бебреш, основен източник на питейна вода за Ботевград, който сблъска челно кмета на града Иван Гавалюгов и шефа на контролния съвет на "Лукойл - България" Валентин Златев. От партията на Гавалюгов - МИР, обвиниха за източването на язовира ВЕЦ "Бебреш", собственост на бащата на Златев, и попитаха каква е връзката на самия Валентин Златев със зам.-министъра на екологията Красимир Живков, който е дал разрешителното на ВЕЦ-а.
Живков е бил управител на дружеството "Ес Ер технолоджис" през 2014 г., което се занимава с отпадъци и се свързва със Златев, пише седмичникът "Капитал". Фирмата е оператор заедно с още една русенска фирма на две регионални депа за битови отпадъци - тези в Стара Загора и в Пазарджик, а сегашният управител на дружеството Антон Павлов е бил главен енергетик на "Лукойл България".
Как се издават нотификациите за отпадъци
В четвъртък говорителят на главния прокурор Сийка Милева обясни, че в основата на схемата стои задължението на всяко дружество, което генерира опасен отпадък, до една година или да го изнесе, или да го предаде на друго за преработка. За да го изнесе, трябва да получи нотификация от регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ).
Според описаната от прокуратурата схема, зам.-министър Живков е отказвал издаването на такива нотификации и по този начин е принуждавал производителите да предават опасния отпадък на определени, контролирани от него дружества, които имат разрешение за последваща преработка на територията на България. В други случаи отказвал нотификации, необходими на компаниите, създали опасни отпадъци, за да ги изнесат от страната.
Нотификацията е транспортен документ за трансгранично пренасяне на отпадъци. В нея са посочени параметри като количество, произход, състав, предназначение и т.н. Дейността по пренасянето на отпадъци не е незаконна и е регламентирана с международни конвенции.
Всяка дейност, свързана с отпадъците, се извършва на базата на специално разрешително, издавано от Министерството на околната среда и водите, в което е отразен точният код на вида боклук, който ще бъде превозен, преработен, обезвреден, депониран или оползотворен, разказаха експерти пред "Дневник".
Отпадъците могат да бъдат преработвани по няколко различни начина.
При "повторна употреба" предмети от бита, детски играчки, мебели, домакински уреди и т.н. подлежат на обработка, поправка и привеждане в търговски вид , след което биват продавани, основно като вид социална дейност основно в страните от Западна Европа и Съединените щати.
При рециклирането се извличат полезните компоненти на отпадъците или самите те се преработват за повторна употреба - стъкло, хартия, някои пластмаси, метал и т.н. Изгарянето на предварително обработени отпадъци се нарича "извличане на енергия". Последният и най-нежелан начин за работа с отпадъци е депонирането.
В България се извършват основно последните три вида дейности с отпадъци, като за извличането на енергия е необходима специална технология - т.нар. пещи с кипящ слой. Такива пещи има в "Девня цимент", "Солвей - соди" в Девня и завода в Златна панега. При тази технология високата температура гарантира на практика безотпадно изгаряне или поне изгаряне до фракции, които могат да бъдат уловени във филтри, посочват още експертите.
Пътят на боклука и как се генерират незаконни печалби
Процедурите по оползотворяване на отпадъците са прекалено скъпи. По тази причина най-често извършваната криминална дейност е отпадъци да бъдат внасяни в страната с нотификация за рециклиране. Вместо това да се случи обаче, боклукът се изгаря или депонира без нужните за това разрешения. Така се печели един път от вноса и втори път от продажбата на боклук като гориво, разказаха пред "Дневник" експерти, пожелали анонимност.
Според специалисти друга прилагана практика е внесеният боклук да се товари на влакови композиции, които никога не пристигат на "последна гара". Тези композиции пътуват из страната, а в отделни случаи и на територията на няколко страни в продължение на години. Печалбата идва от разликата в цената за внос и ниските транспортни разходи. Това на практика е вид нерегламентирано депониране на отпадъци, допълват още специалисти.
Основните пратки с боклук, превозвани до пристанищата във Варна, са пристигали от Англия и Италия, като "графикът" е бил приблизително по един кораб на всеки 45 дни, разказа пред "Дневник" Илиян Илиев, председател на Обществения център за околна среда и устойчиво развитие (ОЦОСУР) във Варна.
От пристанището на кораборемонтния завод "Одесос" и пристанище "Варна - Запад" боклукът е пътувал до циментовите заводи в Девня и Бели извор в Северна България. Пратките за южната част на страната са пристигали на пристанище Бургас.
Според придружаващите ги документи, пратките с отпадъци са били описани като RDF (solid recovered fuel, от англ. - бел.ред.) Става дума за гориво, произведено от различни видове отпадъци, като "твърди битови отпадъци" (MSW), промишлени сухи отпадъци и отпадъци от различни търговски обекти. Горивото представлява раздробена фракция на отпадъка, а по състав е смес от материали, отличаващи се с по-висока горимост като хартия и пластмаса.
Доколко пратките, пристигащи в България, обаче са съдържали само преработен RDF, а не и общ отпадък, може само да се гадае. Случаят с контейнерите, открити на пристанище Варна - Запад през есента на м.г. и върнати обратно в Италия в началото на тази ясно показа, че описанието на внасяния боклук често не отговаря на истинското му съдържание, коментира още Илиев.
За това колко точно боклук е внасян в страна може да се съди по факта, че според източници на "Дневник" от един кораб са били товарени по две влакови композиции с по 25 - 30 вагона. Членове на варненската неправителствена организация "Обществен център за околна среда и устойчиво развитие" са проследили внос на боклук през пристанищата по Северното Черноморие от 2015 насам. По неофициална информация от БДЖ обаче, боклук от пристанищата към вътрешността на страната е бил превозван и преди това.
Масови проверки след серия товари от Италия
Проверките заради вноса на италиански боклук текат от началото на годината в цялата страна. В средата на януари прокуратурата обяви, че в разследването е установено, че с решение от 6 декември 2019 г. зам.-министър на околната среда и водите е дал съгласие за трансграничен превоз на 25 хиляди тона отпадъци от Италия.
В съобщението тогава не се споменаваше никой от тримата заместници на Емил Димитров - Красимир Живков, Николай Кънчев или Атанаска Николова. Обяснения пред разследващите в края на март даде и министърът на околната среда Емил Димитров.
В началото на декември карабинерите в Милано задържаха незаконен товар от 815 тона боклук, предназначен за България. Открити бяха 582 бали отпадъци, натоварени в 17 вагона, а търговската им стойност на пазара се изчисляваше на 130 хил. евро. След първоначално отричане на проблема бяха установени нарушения в съхранението и преработката на отпадъци от Италия в Плевен и Враца. Последва проверка на прокуратурата.
Още през декември БСП поиска забрана за внос на боклук от страни извън ЕС, а през януари бе обявено, че се подготвя промяна в законодателството, с която да се забрани вносът на боклук в България за срок от една година. За евентуален мораториум в началото на годината заговори и премиерът Бойко Борисов.
Коментари
Анонимен
Знаете ли, че Красимир Живков правеше лични уговорки с Шишманова - бивша - РИОСВ Шумен за дейности с отпадъци и изкупуване на оловни отпадъци от акумулатори!!!!
Анонимен
Знаете ли че бившата директорка на РИОСВ ЦВЕТОМИРА ДОНЧЕВА Е ОСЪДЕНА ПРЕСТЪПНИЧКА И ДЪЩЕРЯ И Е ПЛАТЕНА ЖРИЦА НА ЛЮБОВТА
Анонимен
Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество установи наличие на конфликт
Сред тях е и Цветомира Дончева, бивш директор на РИОСВ – Шумен, по сигнал за това, че е утвърдила изисквания за провеждане на конкурс за заемане на длъжността „директор на РИОСВ“ така, че на условията да отговаря самата тя.
Анонимен
Тя държавата ни е добра ама,гаси престъпниците.За пари ще си дадат и задниците си.А и италианците не са глупави.