Пекин обяви, че ще облекчи ограниченията за полети, извършвани от чужди авиокомпании, след като Вашингтон обяви забрана за китайски от 16 юни заради невъзможността американски да летят до Китай, предаде "Ройтерс".
В първите часове след решението не е известно дали с него ще бъде отменена и стъпката на американската администрация от снощи. Към момента 95 чуждестранни авиокомпании са получили забрана да летят до азиатския гигант, но от 8 юни ще могат да извършват по един полет седмично до град, който изберат.
Ако три седмици нито един пътник не даде положителна проба за коронавирус, компаниите ще получат право на два полета до Китай седмично. Обратно, ако петима или повече пътници на един полет са заразени при пристигането си, китайският авиорегулатор ще забрани полети на съответната компания за седмица, ако са десет или повече - за четири седмици.
Китай ограничи полетите заради риска пристигащите пътници да влошат епидемиологичната ситуация. Обявеното на 26 март изискване бе китайските превозвачи да извършват само един полет седмично до дадена страна, а чуждестранните - не повече от един полет седмично до град в Китай.
Също така бе забранено авиокомпаниите да извършват повече полети на седмица, отколкото Китайската администрация за гражданска авиация е одобрила в графика им за 12 март. Към този момент САЩ бяха спрели всички полети до Китай, а това означаваше, че технически изгубиха възможност да ги подновят.
Транспортното министерство във Вашингтон е заявявало, че е готово да размисли за ограничението срещу китайските авиокомпании, ако Пекин промени сегашната си политика. Междувременно говорителят на китайското външно министерство Джао Лидзян каза, че авиационният ретулатор е подал оплакване до американското министерство заради решението и се надява "американската страна да не създава препятствия" пред уреждането на спора.
Срив в полетите между двете страни
Независимо какво ще реши Вашингтон, китайският ход е необичаен пример за сваляне на напрежението в момент, когато отношенията с Пекин са в лошо състояние заради битката за технологично надмощие, търговската война, коронавируса и ставащото в Хонконг.
Някои държави все още забраняват полети заради коронавируса и решението на Пекин предполага, че увеличението на общите полети до Китай ще е с около 50 седмично - докъм 150 - а средният пътнически поток за ден ще се увеличи едва с 1700 души, от 3000 до 4700.
Американският указ същевременно би засегнал седем китайски компании, които отговарят за превоза на 19% от 8.5 млн. пътници между САЩ и Китай за 2018 г. Заедно с две американски компании, United Airlines (17%) и Delta Airlines (10%), които не могат да осъществяват полети до азиатската страна след 12 март, те отговарят за малко под половината (46%) от целия пътнически поток между двете водещи икономически сили в света.
Случилото се е и резултат от цялостния спад във вътрешните и международните полети на Китай. Първите са били 12 814 на 23 януари и едва 1162 на 13 февруари. От страната на първата дата са излетели 2032 полета, на втората - само 354.
Дневник
Коментари
Добави коментар