Литва планира да оспори пакета "Мобилност" в Съда на ЕС и очаква Полша да се присъедини към иска, съобщи премиерът Саулиус Сквернелис, цитиран от Baltic News Service.

Новото законодателство за превозите в ЕС ще бъде гласувано в Европарламента на последно, второ четене в началото на юли и вероятно ще бъде одобрено въпреки опозицията на източноевропейски държави, сред които и България.

Преди дни министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че България е готова да води дело пред Съда на ЕС и търси съмишленици сред другите европейски държави.

Според източници на BNS опозицията е основно в Литва, Латвия, Естония, Полша, Румъния, България, Унгария, Кипър и Малта. Те нямат достатъчно тежест в Съвета на ЕС, за да блокират решението. Литовската асоциация на превозвачите предупреди, че новите условия ще отнемат работата на 35 хил. души в сектора.

В последната версия на текстовете се предвижда камионите да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, на осем седмици, а самият водач - на три или четири в зависимост от работния си график. Нормалната седмична почивка е най-малко 45 часа и тя трябва да се прекарва извън кабината. Ако се ползва извън дома, настаняването трябва да е за сметка на работодателя.

“Приказваме, че е необходимо икономиката да бъде по-здравословна, по-зелена и по-ефикасна. Как в това се смества връщането на камионите в Европа на всеки осем седмици?”, каза Саулиус Сквернелис,премиер на Литва.

По-богатите страни, включително Франция и Нидерландия, подкрепят реформите. Според профсъюзите на работниците в западните страни мерките ще направят работните места в автомобилния сектор по-привлекателни. Държавите от Източна и Централна Европа, сред които и в България, се опасяват, че това ще доведе до сериозен удар върху тяхната конкурентоспособност и голяма загуба на работни места.

,Дневник