Европейският парламент обяви снощи, че е прекъснал преговорите със страните членки за следващия бюджет на Европейския съюз за периода 2021-2027 г. (Многогодишната финансова рамка, МФР).

"Да откажеш да мръднеш не е преговаряне. Евродепутатите ще се върнат на масата, когато Съветът покаже реална воля да потърси споразумение", гласи изявлението на институцията.

Държавните и правителствените ръководители от ЕС се споразумяха през юли по бюджет в размер от 1.074 трилиона евро за следващите седем години. Парламентът обаче настоява за значително по-голям обем, предназначен главно за 15 ключови за ЕС програми.

Вчера евродепутатите отхвърлиха в писмо компромисно предложение на германското председателство, обещаващо увеличение от около 9 милиарда евро. "Разочарован съм", коментира парламентарният преговарящ Йохан ван Овертвелд (ЕКР), отбелязвайки, че новият компромис не съдържа нищо ново.

"На този етап не е възможен компромис, при положение, че Съветът изключва възможността да вдигне таваните на МФР или изключва определени разходи - например лихвата за възстановителния фонд - от изчисленията си", казват още евродепутатите.

Говорител на германското председателство на Съвета на ЕС изрази съжаление, че евродепутатите са "пропуснали възможността" за напредък и заяви, че институцията стои на позицията си. Следващите преговори са на 14 октомври.

Какво е това Многогодишна финансова рамка

С две думи: таванът на разходите на ЕС за идните седем години - като цяло и по отделни пера. Макар често да се замества с думата "бюджет", за разлика от националните такива, МФР не може да има дефицит и често реалните разходи не достигат заложените нива. Срокът на сегашната изтича на 31 декември и новата трябва да влезе в сила на 1 януари 2021 г. Но нова рамка все още няма, а преговорите продължават вече повече от две години.

Кой я определя

Предложението за размера и структурата ѝ идва от Европейската комисия. Съветът на ЕС обсъжда и взима решение, което трябва да бъде единодушно. Европейският парламент може да го одобри или отхвърли, но на теория не може да внася промени. За одобрение е нужно абсолютно мнозинство.

На практика обаче още предишният Европарламент поиска да участва по-активно в процеса и обяви своя позиция още през ноември 2018 г.. След изборите през май миналата година новите евродепутати изрично гласуваха да се придържат към решението на предшествениците си, а сега заплашват да отхвърлят решението на Съвета, ако не го одобрят.

Какво стана досега

Комисията представи плановете си за бюджета през май 2018 г., ЕП своите - през ноември 2018 г. След маратонски преговори през лятото Европейският съвет постигна споразумение между 27-те държави през юли и тристранните преговори започнаха в края на август.

Какви са основните разногласия

Евродепутатите настояват за повече пари за ключови програми за наука, инвестиции в цифрови и зелени технологии и образование. (Кои са те, вижте в графиката.)


- Правно обвързващ ангажимент да се въведат нови собствени източници на доходи на ЕС. Целта е с тях да се плати общия дълг, с който бе създаден фонда за възстановяване от кризата с коронавируса. Освен това ЕП отдавна настоява съюзът да има повече източници на свои доходи, вместо да разчита, както досега, предимно на вноските на държавите-членки.

- По-силна роля на ЕП в контрола на разходите. Парламентът е единствената европейска институция, избирана пряко от гражданите.

- Създаването на силен механизъм за върховенството на закона. Преговорите за него, искат депутатите, трябва да са отделни и Парламентът и Съветът да имат еднаква тежест в тях.

Дневник