Маските в час на учениците от 5 до 12 клас стават задължителни. Това обяви министърът на образованието Красимир Вълчев за заседанието на правителството днес. Вчера около това решение се обединиха синдикати, училищни директори и експерти от Министерството на науката и образованието (МОН). За най-малките - децата от първи до четвърти клас, е силно препоръчително да бъдат с маски в учебно време.

Очаква се заповед на Вълчев, с която това да се регламентира. За продължителността на учене от вкъщи и в училище най-тежка ще е думата на общините, като първо трябва да се произнесат областните и общинските щабове и местните здравни инспекции. И въпреки че според последната заповед на министъра на образованието учениците е препоръчително да учат от вкъщи не повече от 10 дни, а следващите две седмици - да присъстват в класните стаи, на срещата вчера се е взело решение това да бъде определяно от общините

Обучението от вкъщи е краткосрочна заместваща алтернатива, ефективна за 2-3-4 седмици, но не и за 6 месеца, посочи Вълчев. Той съобщи, че от просветното ведомство са обсъдили с министъра на здрваеопазването Костадин Ангелов, с областните управители, с кмета на София, следващата седмица да се премине към варианти на редуване - един клас едната седмица, друг - другата. "За да може от време на време големите ученици да се връщат в училище, те учат по-ефективно в електронна среда, пътуват повече в градския транспорт, не се налага родителите да седят при тях вкъщи", аргументира се Вълчев.

"Затова ще вземем диференцирано решение в зависимост от класовете", заяви той.

Три варианта на учене до Коледа

Преди два дни образователното министерство предложи три варианта за организация на учебния процес до Коледа с цел колкото може по-малко деца да се засичат при занятията.

Според първия вариант учениците от 5 до 12 клас трябва да прекарат общо 40% от учебното време в дистанционно обучение и трите дни преди Коледа всички ще са в клас. Най-много в онлайн среда ще учат 6, 11 и 12 клас - общо три седмици. Останалите три ще бъдат на място в класните стаи. 43% от часовете на 9 и 10 клас също ще преминат пред лаптопа или телефона.

Седмокласниците ще имат само с две седмици онлайн уроци, или 33% от учебното време. 8 и 5 клас ще имат по една пълна седмица дистанционно обучение плюс 17 и 18 декември. Така според този график първата и третата седмица, както и първите два дни от шестата седмица половината децата ще учат от вкъщи, а втората, четвъртата и петата - 38% от тях.

При втория вариант онлайн уроците са 49% от учебното време, а трите дни преди Коледа учениците ще бъдат вкъщи. Според това предложение 5 и 12 клас карат една седмица в клас, след това две седмици дистанционно, последвани от две присъствени плюс 17 и 18 декември. 6-и и 11-и пък започват с две пълни седмици вкъщи, две присъствени и още две онлайн.

Седмокласниците имат две седмици в клас, две вкъщи, 7 учебни дни на място и 3 онлайн. МОН предлага 8 клас да учат онлайн само от 26 ноември до 2 декември и преди Коледа. 9 и 10 клас започват със седмица от вкъщи, от 19 ноември до 2 декември са на място в класните стаи, а след това една седмица отново онлайн. До края на годината според този вариант 9 клас учи на място и между 9 и 16 декември, а десетокласниците само на 17 и 18-и.

Според третия вариант от 12 до 18 ноември в училище ще учат 5, 8, 9 и 10 клас. Следващата 5, 9 и 10 клас минават дистанционно, а с 6 клас продължава с онлайн уроците. От 26 ноември до 2 декември в класните стаи ще са само 6, 7, 11 и 12 клас. Между 3 и 8 декември онлайн са 7, 8, 11 и 12 клас, а от 9 до 16 декември - 6, 7, 11и 12 клас. На 17 и 18 декември в класните стаи ще бъдат само 6, 7, 11 и 12 клас, а до края на годината към тях се присъединяват всички ученици.

Всяко училище само трябва да вземе решение кой вариант да следва.

Гъвкави методи на обучение

Премиерът Бойко Борисов заяви, че локалното вземане на решения за преминаване към електронна среда на обучение остава най-правилният подход за учебните заведения. "Този метод е правилен - там, където няма зарази, децата да учат. Другите места - следете броя на заболелите, така че да щадим и учителите, и използвайте родителите при взимането на решения, защото това касае техните деца. Ние мислим най-доброто", подчерта Борисов на заседанието на кабинета.

Той възложи на министъра на образованието да продължи с прилагането на гъвкави методи на обучение на учениците по време на пандемията. "Това не са лесни задачи и не са лесни решения - да затваряш хората в домовете им. Застояването на децата вкъщи носи своите рискове - обездвижване, губене на мотивация за учене, десоциализират се, психически проблеми, които ние също отчитаме, когато взимаме решения", увери премиерът.

Вероятно за образователната система най-трудните седмици предстоят, когато дойдат сезонните грипни вируси, посочи Вълчев. Между 20 и 40 хил. деца годишно се заразяват със сезонни грипни вируси по данни на здравните власти. Вълчев припомни, че в момента има три подхода за преминаване в обучение от електронна среда:
- когато се достигнат праговите стойности от 15% деца и учители със симптоми, сходни на COVID,
- по решение на областните и общински кризисни щабове
- по решение на министъра на образованието след мотивирано предложение на училищните власти

"Обвиненията, че няма единно управление на училищата по време на коронакризата, са несъстоятелни. Не може да не се види синхронът в решенията на щабовете в най-големите градове и области, където има най-голям натиск върху здравната система и там най-голям процент от учениците учат в електронна среда - София, Варна, Бургас, Пловдив, Шумен, Благоевград, Русе. Но има и области, в които учениците учат присъствено (в 1250 училища, над половината от всички в страната) - в по-малките градове, които не са се сблъсквали с COVID. Затова взехме решение за диференциран подход", разясни министърът на образованието.

По думите му в момента няма училища, които са преминали на електронно обучение по критерия 15% заболеваемост. От друга страна, има 40% ученици, които са преминали на дистанционно обучение в резултат на решенията на областните щабове. Тези решения са били координирани с МОН.

"За" и "против" маските в час

В момента носенето на маски е задължително само по коридорите и на двора, препоръчително в профилите, където се смесват деца от различни паралелки и по решение на педагогическите съвети може да стане задължително и в час. Въпросът е изключително оспорван, като подкрепа за маските има сред учителите и директорите, а на обратно мнение са родителите и децата. Това показват резултатите от национална представителна анкета, проведена по инициатива на директорските организации в образованието сред директори, учители, родители и ученици, цитирана от вестник "Сега". В анкетата са участвали представители на 221 общини, а резултатите са обобщени от столичните директори Асен Александров и Диян Стаматов.

Близо 58% от директорите заявяват, че учениците в начален етап не следва да носят маски. 29% са на обратното мнение, останалите не могат да преценят (при анкетирани 130 директори). При учителите отговорите не са така категорични, но отново води мнението, че маски за най-малките до 4 клас не следва да има - с близо 46% подкрепа. 21% се колебаят (1451 анкетирани).

В прогимназиален и гимназиален етап картината се обръща и сред учители и директори преобладава мнението, че маските трябва да са задължителни и в часовете. 52% от директорите смятат това за добро решение в прогимназиалния етап, за гимназиите подкрепата за задължителните маски расте - 60%. Също толкова от анкетираните директори считат, че задължителните маски в час биха направили учебната среда по-безопасна за педагогическите специалисти. Мнението, че това ще доведе и до по-малко заразени, обаче се подкрепя от по-малка част от директорите - 48%. Сходни са нагласите и при учителите.

Обратна е картината при родители и ученици. В нито един етап не преобладава мнението, че носенето на маски в часовете трябва да е задължително, като несъгласието е най-силно за началния етап на образование - 68%. 61% от родителите считат, че маски не са нужни и в прогимназиален етап (4121 анкетирани), процентът на несъгласие за гимназиите е около 56. Толкова са и родителите, които са на мнение, че маските в класните стаи няма да подобрят безопасността на учебната среда за учителите. И сред четирите групи нагласите за задължителни маски в часовете са по-разпространени в районите с голям брой заболели, показват още данните.

Дневник