Националното външно оценяване за 7 клас и матурите в 12 клас ще се проведат в края на учебната година, като от тях ще бъдат изключени определени теми, а националното външно оценяване за 4 и 10 клас не е задължително, но е полезно. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев на онлайн среща, организирана от омбудсмана Диана Ковачева, по проблемите на дистанционното обучение. Миналата учебна година учениците завършиха по същия начин, след като от март се наложи да учат от вкъщи заради мерките срещу коронавируса.
Министърът отговаря на въпроси, изпратени до обществения защитник от родители, учители, директори на училища и граждански организации. Бяха зададени и въпроси, които засягат децата със специални образователни потребности (СОП) и децата с увреждания, които имат най-голяма нужда от подкрепа в тази тежка ситуация.
"Факт е, че нито една образователна система не е настроена да осигури равен достъп за обучение в електронна среда от разстояние. Традиционно образователните системи са настроени да предоставят равен достъп до реалното училище, реалната класна стая, до учителя в класната стая", посочи министърът и допълни, че образователните системи днес се преосмислят и надграждат, за да осигурят обучение в електронна среда.
Липсата на устройства
По думите му децата, които не са обхванати ефективно в електронно обучение към настоящия момент са близо 30 хил., като през пролетта те са били 36 хил. Той информира още, че 18 хил. електронни устройства са раздадени на бедни ученици. България кандидатства за европейски пари, с които да купи 108 хил. персонални компютъра, но процедурите отнемат време, каза Вълчев.
Той повтори, че училищата имат практика да си помагат и а си преоставят за ползване устройства, ако в някое има недостиг, а в друго излишък на такива, като за обмяната съдействат Регионалните управения на образованието.
"По данни на УНИЦЕФ-България едно от всеки пет деца с увреждания и специални потребности е изключено от дистанционното обучение поради липса на устройства и подходящи учебни ресурси. 40% от родителите се нуждаят от помощ при гледане на детето си, за да могат да отидат на работа", подчерта омбудсманът Диана Ковачева и допълни, че са поставени редица проблеми за решаване, свързани с качеството на дистанционното обучение и дигиталното изключване.
Тя се ангажира въпросите, на които Вълчев не успя да отговори в рамките на час и половина, да бъдат обобщени и препратени за отговор към министерството на образованието.
Дневник
Коментари
Анонимен
значи малките олигофренчета ще затъпяват повече
от премиЯра
за бога хораааааааа , правете ДЕЦА а не война
Анонимен
Според публикуваните списъци от закупените със средства на МОН компютри повече от 1/3 са за учители, не за бедни ученици.Питам се: що за съвременни учители имаме, щом досега не са имали компютър вкъщи?Кой е оторизиран да провери дали няма злоупотреби, дали някой началник няма да се възползва да се снабди с нов за сметка на бедно семейство?Къде е ролята и отговорността на регионалните управления?
Анонимен
МОН досега пръскаше и поощряваше пилеенето на пари за всевъзможни "проекти" за електронни дъски и куп вещи в училищата, миналата година - също, например за изрисуване на 50 кв. м. асфалт като кръстовища уж за обучение по безопасност на движението и от сорта престижни инвестиции. Кой държи сметка за тяхната възвръщаемост и ефективност?