В Брюксел днес се провежда извънредна среща на върха на европейските лидери. Държавните и правителствени ръководители ще съгласуват действията си за преодоляване на финансовата и икономическа криза. В навечерието на срещата федералната канцлерка на Германия Ангела Меркел призова за сплотеност в борбата срещу рецесията в Европа. Тя ще настоява за постигането на разбирателство за нови правила за функционирането на международните финансови пазари. По нейните думи ЕС трябва да направи всичко, за да не се повтаря сегашната тежка криза. Германската канцлерка иска нови правила за пазаритеЗапочнала като финансова кризата отдавна се превърна в глобална с всички възможни последствия за държавните вземания и заетостта. Пример за това е автомобилната индустрия. В редица държави тя е сред доминиращите браншове, що се отнася до приноса й в брутния национален продукт и броя на заетите. Но също така автомобилният бранш е и национален символ. Затова и с всяка следваща зловеща вест расте натискът спрямо правителствата, да помогнат на автомобилната индустрия. Но еврокомисарят по индустриалната политика Гюнтер Ферхойген предупреждава политиците да не се опитват да удържат неизбежните структурни промени."Решенията за структурните промени са работа на засегнатите предприятия. Те не са отговорност на националните правителства, нито на комисията. Предприятията трябва сами да си решат, кои техни звена да бъдат закрити и в кои да се намали обемът на производството." Комисията няма принципни възражения срещу държавните помощи, при положение, че те не дискриминират и съответстват на правилата на вътрешния пазар. Но когато френският президент Никола Саркози изтъква, че отдава предпочитания на собствената автомобилна индустрия, това определено са тревожни сигнали както за комисията, така и от гледна точка на конкуренцията. Еврокомисарката по въпросите на конкуренцията Нели Крос подчертава, че който иска да се възползва от предимствата на големия европейски вътрешен пазар, трябва да бъде последователен. Междувременно покрай тежко засегнатия от кризата концерн Опел и в Германия нараства натискът спрямо политиците - да се заемат със спасяването на заводите в случай на нужда и за сметка на другите. Не на последно място днешната среща ще бъде и тест за това, доколко са в състояние политиците да противостоят на протекционизма, който продължава да се отрича официално. Още един въпрос - до каква степен е реална солидарността между бедните и богатите държави в Европа? Някои от източноевропейските страни се намират на ръба на държавния банкрут и се чувстват изоставени на произвола на съдбата. Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка изразиха готовност да окажат финансово съдействие на тези страни в размер на 25 млрд евро. Но дори и това няма да е достатъчно. /ДВ