Учениците ни 46-ти по четене, ¼ твърдят, че четенето е "загуба на време"
Българските ученици са на 46-та от възможни 65 позиции по четивна грамотност. Това показват данните от участието на България в Програмата за международното оценяване на учениците (ПИСА), съобщени от Светла Петрова, национален координатор, предаде репортер на БГНЕС.
В проучването участват 4 508 ученици от 179 български училища в цялата страна на възраст между 15 години и 3 месеца и 16 години и 2 месеца. За сравнение при предишното изследване България е на 33-то място от 41 страни през 2000-та година и на 43-то място от 57 страни през 2006-та година. За 2009-та България попада в класацията наред със страни като Сърбия, Уругвай и Тринидад и Тобаго. 41 % от българските ученици все още се намират под критичния минимум от знания и умения за четивност. Основно те се затрудняват да работят с таблици, диаграми и графики. Като цяло момичетата показват по-добри резултати – те изпреварват момчетата с 61 точки в резултатите си. Според методологията на ПИСА, тези точки се равняват на две години училищно образование. И докато резултатите показват, че 29 % от момичетата са под критичния минимум на знанията и уменията от средно ниво, при момчетата този процент е 52. Учениците срещат трудности и при намиране и извличане на информация от текст, както и при осмислянето и оценяването й. Изследването показват още, че България попада в негативния списък с по-нисък среден резултат по четене от средния в ОИСР. 26 % от учениците споделят, че в дома им има между 26 и 100 книги, 20 % до 10 книги, а едва 7 % повече от 500 книги. Според Светла Петрова, тези данни поставят въпроса дали не сме свидетели на едно поколение, което израства без книги. А почти една четвърт от българските ученици смятат, че четенето е "празна загуба от време". Според ПИСА, учениците на България четат предимно списания. Все пак проучването отчита ефект, които заместник-министърът на образованието Милена Дамянова определи като позитивен – повишаването на резултатите на учениците с 27 точки в сравнение с 2006-та година. Тя обаче призна, че това не може да дава поводи за успокоение, защото България трябва да напредне в класациите. А критерият, който ни нарежда на 46-то място "четивна грамотност" според ПИСА е "разбиране, използване, осмисляне на писмени текстове за постигане на цели и удовлетворяване на потребности; за задълбочаване на познанията и развиване на интелектуалния потенциал на личността, и за активно участие в обществото"./БГНЕС
187
1
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Анонимен
Да им се забрани Фейсбук и Скайп до завършване на средно образование и нещата ще се пооправят.Аман от клюкарници...