В НС обсъждат законопроекта за отнемане на незаконно придобито имущество
Началото на работния ден в НС започна с първо четене на дългоочаквания законопроект за отнемане на незаконно придобито имущество с вносители Красимир Велчев и група народни представители, предаде репортер на БГНЕС.
Въвежда се понятието "значително несъответствие", при наличието, на което комисията приема решение за внасяне в съда на искане за обезпечаване на бъдещ иск за отнемане на имуществото. Значително несъответствие е налице при несъответствие между имуществото и нетния доход, надвишаващо 250 000 лв. за целия проверяван период.
В нормативния акт са уредени условията и редът за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито със средства, за които не е установен законен източник. Въпросното имущество се установява, посредством проверка на източниците и средствата на придобиването му. Производството по този законопроект се провежда, независимо от производството, в което се осъществява наказателно преследване срещу проверяваното лице. За разлика от действащия Закон за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност, отнемането на имущество не се предхожда от влязла в сила осъдителна присъда, което характеризира механизма на гражданската конфискация.
Според основните моменти в законопроекта се предвижда развитие на производството по гражданска конфискация в две фази: производство, провеждано от Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, в което се проверяват източниците за придобиване на имуществото и се предприемат действия за налагане на обезпечителни мерки и производство за отнемане на имуществото, провеждано пред гражданския съд.
Детайлно се уреждат статута и правомощията на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, представляваща специализиран постоянно действащ държавен орган, който извършва проверки за установяване на имущество, придобито със средства, за които не е установен законен източник. Със законопроекта се предвиждат съществени промени в структурата и начина на функциониране на специализирания орган. За председателя и членовете на комисията се предвижда еднократен петгодишен мандат. Ще има 10-годишен давностен срок от момента на образуване на производството пред комисията за упражняване правата на държавата при провеждане на финансово разследване относно имуществото на лицата и произхода на средствата за придобиването му.
С оглед чувствително съкращаване на сроковете за провеждане на производството по този закон, чл. 82, ал. 1 предвижда предявяване на иск от страна на Комисията за отнемане на имуществото пред компетентния граждански съд в срок до три месеца от налагането на обезпечителните мерки. Предвиждат се редица гаранции за защита на основните права.
Народните представители ще разгледат също на първо четене и законопроекта, внесен от депутата и заместник-председател на ДПС Христо Бисеров, в който се уреждат условията и редът за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито със средства с недоказан произход или чието придобиване или притежание съставлява неоснователно обогатяване по отношение на държавния или общинските бюджети или по отношение на лицата, пострадали от престъпления.
Според вносителя производство за отнемане на имущества може да бъде образувано само по повод, или във връзка с образувано, висящо или приключено, наказателно производство, в която и да е негова фаза. По правило е предвидено това да става още в досъдебното производство, с което да не се даде възможност на обвиняемия да укрие имущество. Предвижда се развитие на производството по гражданска конфискация в две фази: предварително и същинско. Предварителното производство е изцяло административно, провеждано от съответната приходна администрация по реда на Данъчноосигурителния процесуален кодекс. Съдебното производство е специално. Предлага се да се използват правилата на Гражданския процесуален кодекс за решаване на търговски спорове, предвид бързината на този вид производства и липсата на възможности за протакане. Бисеров предлага закриване на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, като нейните функции да се поемат от приходната администрация, тъй като тя има опит и съдебна практика при установяване на несъответствие между приходи и данъчни задължения. Като предимство за предложения подход се извежда обстоятелството, че законопроектът ще се прилага в рамките на съществуващата и утвърдена институционална структура на държавата и ще се опира на добре усвоени от прилагащите органи правни норми, по които има акумулирана и достатъчна съдебна практика: тези на ДОПК, ГПК и НПК. С предложените мерки вносителят обосновава и икономисване на финансови средства при прилагане на закона.
Законопроектът предвижда правата на държавата да се погасяват с изтичане на десетгодишна давност, като давността започва да тече от датата на придобиване на имуществото. Като основание за гражданска конфискация, законопроектът предвижда несъответствие в голям мащаб - разлика от над 300 000 лева между съвкупната стойност на притежаваното имущество и декларираните през годините приходи на засегнатите лица след приспадане на съответните разходи. Предстои дискусия по двата законопроекта. /БГНЕС
164
1
asdf
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Анонимен
Да започне разследване на всички забогатели мафиоти, за кратък период след 1989 г. насам, които окрадоха не само държавата, но и гражданите и всичко недоказано от доходи да се конфискува в полза на държавата.