МиГ-29 се разби край Граф Игнатиево
Пожар на борда е причина за инцидента с военния самолет МиГ-29, който падна в района северно от Авиобаза Граф Игнатиево, между селата Малък чардак и Церетелево.
В 10.35 часа днес, при излитане за изпълнение на летателна задача на борда на учебно - боен самолет МиГ- 29, възниква пожар. По указание на ръководителя на полети, пилотите насочват самолета в безопасно направление и катапултират успешно на 1,5 километра източно от село Голям Чардак, уточниха от пресцентъра на Министерство на отбраната.
Екипажът на изтребителя майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев са в добро здравословно състояние, без увреждания. Няма и пострадали цивилни граждани в района на инцидента. Районът е обезопасен. Незабавно на мястото са изпратени екипи на спешна помощ, на пожарната и на Военна полиция. Води се разследване за причините за инцидента. Всички планирани полети са отменени. Насроченият за утре ВИП ден на съвместната българо-американска тренировка "Тракийска звезда - 2012 г." е отменен.
БГНЕС припомня, че през 1989 и 1990 година българските ВВС получават 18 бойни машини Микоян - Гуревич МиГ-29, изделие 9-12. Една от тях е катастрофирала по време на тренировъчен полет за предстоящо авиошоу. Загива пилотът - полковник Иван Даев, става ясно от сайта на ВВС.
В момента обаче, според различни източници страната ни има 16 изтребителя МиГ 29 – 12 от тях са бойни, а 4 са учебни. Задачите, които изпълняват сега МиГ–29 са от изключителна важност, защото са част от задачите на НАТО – охраната на въздушното пространство "Air Policing" ("Еър полисинг"). Авиобаза "Граф Игнатиево" е единствената изтребителна авиобаза у нас. Експерти коментират, че летателната годност на МиГ 29 е до 2015 г., според други изчисления обаче тя е до 2025 г. – 2030 г.
Септември миналата година военното министерство подписа рамковото споразумение с руската самолетостроителна корпорация "МИГ" за осигуряване на летателната годност и експлоатация на самолети МиГ-29. Споразумението предвижда изпълнение на доставки и осигуряване на всички необходими услуги (ремонти, удължаване на ресурси, и др.) за поддържането на летателна годност и осигуряване на експлоатацията на самолетите МиГ-29.
МиГ – 29 не може да вземе участие в нито една операция на НАТО, тъй като се разпознава като чужд за съюзните изтребители и летища. Страната ни е поела ангажимент за купуване на нови оперативно съвместими с Алианса изтребители. Ангажиментите по модернизиране на българската армия са приети още през 2004 г. на срещата на високо равнище на НАТО в Истанбул и за България и Румъния е даден един и същи срок – 2016 г. Такива ангажименти има всяка – страна членка и те могат да се предоговарят в Брюксел - това е правено неведнъж и от българската страна. Проектът обаче е скъп, според различни данни той ще струва на страната ни около 1 млрд. лв. и засега няма правителство, което да се ангажира да го изпълни.
През годините не един път в публичното пространство имаше оплаквания около това, че липсва необходимото гориво и наличните изтребители не са достатъчни, за да поддържат нивото на подготовка на пилотите и летците ни не могат да наберат дори необходимия минимум летателни часове. Това е изключително опасно за тях, предупреждаваха експертите и припомняха, че изискванията в НАТО са те да имат 180 летателни часове на година.
"Летците многократно са ни казвали, че с тези няколко десетки часа, които имаме възможност да им дадем с техника и гориво действително има риск – риск за живота, риск за техниката – риск за инциденти и т. н. Затова често казвам, че ако нещата продължат по този начин да се протакат ще дойде един хубав ден, когато ще кажем: Кризата мина, имаме пари, бързо нараства БВП, дайте сега да го стартираме, но тогава вече няма да имаме летци. Обучението им е страшно скъпо – 2 млн. на човек", посочи през миналата година в интервю за БГНЕС директорът на Центъра за стратегически изследвания в сигурността и международните отношения и бивш зам. – военен министър Симеон Николов.
Сегашният военен министър Аню Ангелов заяви, че министерство на отбраната вече завършва окончателно подготовката на проекта за инвестиционни разходи за многоцелеви изтребител. В началото на този месец той съобщи, че до края на тази и началото на следващата година ще предложи на Министерския съвет да приеме проектът за инвестиционни разходи по този проект. Според изчисленията му до момента те ще са за не повече от 350 - 390 млн. долара.
Ангелов обаче заяви, че този проект няма да влезе в 41 – то Народно събрание до края на мандата му, а ще се внесе за гласуване в следващото. Проектът трябва да бъде одобрен от народните представители, защото депутатите трябва да гласуват всяка инвестиция на МО за над 100 млн. лв. Военният министър подчерта, че многоцелевият изтребител ще влезе в следващия парламент, за да не наследяват следващите управници, решенията на тези преди тях. /БГНЕС
648
1
asdf
PGRpdiBjbGFzcz0iYWRzLXpvbmUiIGlkPSJhZHMtem9uZS16b25lMm5kcGFyYWdyYXBoIiAgCiAgICAgCiAgICAgCj4KICAgIAogICAgICAgIAogICAgICAgIAogICAgCjwvZGl2Pg==
Коментари
Ф-16
А аз пък си мислех, че руски самолет е невъзможно да падне. Поне така ни учеха преди. Явно са сложили дефектни американски части на самолета. Друго обяснение нямам.