Имахме предизборна кампания, в която партиите демонстративно показаха, че не искат да има висока избирателна активност. Имаме ясно изразено желание в неделя на изборите да отидат само твърдите ядра и тези гласоподаватели, върху които е оказано влияние.

Това заяви експертът на асоциация "Прозрачност без граници" Антоний Гълъбов при представянето на данните от заключително проучване на асоциацията за предизборната кампания, предаде репортер на БГНЕС. Скандализирането на кампанията и ниското ниво на публичното говорене и представяне на партиите доведе до повишаване на броя на колебаещите се, вместо да доведе до изясняване на предварителните нагласи, добави Гълъбов.

Според възложено от асоциацията национално представително социологическо изследване 56% от анкетираните са посочили купуването на гласове като най-сериозен проблем на предизборната кампания. 18% са извели на първо място неадекватната реакция по сигнали за купуване на гласове, а 17.6% - недостатъчната информационна кампания за гражданите. По равно 23% са отговорили с "да" и "не" на въпроса дали намират подготовката на изборите от страна на институциите като добра, докато 40% смятат, че финансирането на предизборната кампания не е било прозрачно.

Българските граждани не разполагат с достатъчна информация, за да си съставят ясна оценка за дейността на институциите, формиращи изборния процес, коментира Ваня Нушева, програмен координатор на асоциацията. Един много голям дял от гражданите са посочили и като проблем, че през кампанията политическите дебати не са били достатъчно изчерпателни, не са предоставили възможност за запознаване на избирателите с визията и приоритетите на кандидатите, допълни тя. Докато през 2011г. 8% са показали това като проблеми, сега техният брой почти се е удвоил до 15.3%, информира Нушева.

По отношение на данните за доверието в подготовката на изборите от страна на институциите прави впечатление по-високата степен на негативни оценки от жителите на областните градове, отбеляза Антоний Гълъбов. Най-радикална критика срещу купуване на гласове има сред служители в администрацията, които изглежда са поставени под много сериозен натиск от изборната администрация, отбеляза още експертът. През тази предизборна кампания купувачите на гласове са се насочили към най-уязвимите социални групи, това разбира се е форма на шантаж и изнудване, добави той.

Политическите партии през тази кампания си позволиха да използват темата за купуване на гласове, както и тази за нуждата от наблюдение на изборния процес, каза още Гълъбов. Защото в момента имаме организации, които са регистрирани като наблюдатели за изборите, а нямат нищо общо с тази дейност, обясни експертът. "Това говори само за огромната нищета на българския публичен живот", коментира Гълъбов.

Ерозията на доверието към българските институции не е от днес, заяви Огнян Минчев, председател на УС на "Прозрачност без граници". Тази ерозия продължава повече от десетилетие и е свързана с прекъсването на представянето на гражданските интереси в институциите, отбеляза той. В конкретната ситуация имаме нарастване на това недоверие във връзка със съмнения за злоупотреба с власт и много фактори в страната и чужбина, които са заинтересовани от това на задълбочаване на политическа криза в страната, смята Минчев.

По неговите думи това се е повтаряло на няколко пъти до момента, с който сме се справяли, но той остава хроничен. Остават фактори от "олигархичното задкулисие в България", които създават периодично фактори за лошото функциониране на институциите и по-нататъшното разграбване на страната, заяви Минчев. /БГНЕС