„Цената на „ЧТК“ АД представлява средно едва 22% от крайната цена, която клиентите заплащат за природен газ и в този смисъл увеличението на крайната цена за клиентите средно ще бъде едва 2,77 %“. Това се казва в позиция на „ЧТК“ АД, изпратена до редакцията на ШУМ.БГ по повод статия от 21.08.2013 г. относно изразено становище на Димитър Димитров, Управител на „Енергоснабдяване“ ЕООД.

В правото на отговор се казва:

„Във връзка с публикувания материал, бихме искали да изразим следното становище, като дадем и някои пояснения на изнесените в статията данни относно цените на природния газ към крайните потребители на “ЧТК” АД за обособена територия Добруджа.

Изнесената информация в статията не отговаря на истината и не съответства на направения задълбочен анализ от страна на ДКЕВР, съдържащ се и в самото решение на комисията, а именно Решение №Ц-29/12.08.2013 г. на ДКЕВР. Решението е публично и може да бъде намерено на сайта на комисията.

Изнесената невярна инфрмация, зад която стоят лични интереси на г-н Димитров, цели единствено и само да дискредитира компанията и да дезинформира обществеността, на фона на продължаващите инвестиции и развитието на газоразпределителната мрежа в града.
Изразяваме сериозни съмнения относно направения „независим експертен анализ“, тъй като, ако това беше така, нямаше да бъде необходимо да напомним, че процедурата за определяне на цените е публична и преминава през няколко етапа, включително и на обществено обсъждане, което бе проведено в сградата на комисията на 11.06.2013 г.

На това обществено обсъждане не присъства нито един представител на Община Шумен и на т. нар. „енергийни експерти“, въпреки поканата от страна на ДКЕВР, изпратена до всички общини в обсега на лицензията на „ЧТК“ АД за обособена територия Добруджа.

С Решение №Ц-077/22.12.2008 г. ДКЕВР е утвърдила за периода 2009 – 2012 г. пределни цени за пренос и снабдяване  с природен газ от краен снабдител. Ето защо със заявление на “ЧТК” АД с вх.№ Е-15-24-19/21.09.2012 г., дружеството е поискало утвърждаване на цени за регулаторен период 2013 – 2017 г. На основание подаденото заявление, комисията излиза с Решение №Ц-29/12.08.2013 г. за утвърждаване на пределни цени за крайни потребители за обособена територия Добруджа. От решението може да се види направения анализ на влиянието на промяната на клиентските групи и подгрупи върху утвърдените пределни цени на база реална консумация на природен газ на потребителите за 2012 г.

Новата тарифна структура е обусловена от промените в действащото законодателство, където разделението на клиентите е на стопански и битови, като отпадат понятията промишлен и обществено – административен и търговски потребител. В новата тарифна структура са предвидени повече на брой подгрупи с цел елиминиране на възможността клиенти с голяма разлика в годишната консумация да получват еднакви ценови условия.

Анализът на ДКЕВР показва, че за битовите потребители е определена пределна цена по-ниска с 10,35 % от действащата до този момент.

За 85,98 % от стопанските потребители промяната в пределната цена е в диапазона от -17,03 % до +18,33 %, а именно: за 4% от тях има намаление на цената, за 72% увеличението е до 5%, за 17% увеличението е от 5 до 10%. , а за 6% от потребителите увеличението е от 10 до 18,33 %.

Цената на „ЧТК“ АД представлява средно едва 22% от крайната цена, която клиентите заплащат за природен газ и в този смисъл увеличението на крайната цена за клиентите средно ще бъде едва 2,77 %.

В същото време, за периода 2008 – 2012 г. общата инфлация според Националния статистически институт е 19,7%, като дружеството не е подавало заявление за корекция на цените с индекса на инфлация, въпреки че е имало основание за това.

За същия период 2008 – 2013 г. увеличението на доставната цена на природния газ за „ЧТК“ АД от обществения доставчик „Булгаргаз“ ЕАД е 72,56 %.

Намаляването на крайните продажни цени може да се постигне само при увеличаване на продадените количества, респективно броя на потребяващите природен газ клиенти, за което дружеството ни полага сериозни усилия, и при реално развитие на процеса на газификация в България, когато зад инвестициите и необходимите разходи, които компаниите от бранша правят, ще стои адекватно потребление. Това ще бъде възможно единствено и само при наличието на една дългосрочна правителствена политика за стабилна и конкурентна цена на природния газ без резки скокове, с диверсифицирани доставки, което ще позволи от своя страна както на бизнеса, така и на домакинствата да изберат природния газ като свой основен енергиен източник. Липсата на такава стабилност ще задуши едва прохождащото в страната разпределение на природен газ.
Нека не забравяме, че за разлика от електро разпределителните дружества, топлофикациите и ВИК дружествата, газоразпределителните дружества сега изграждат газоразпределителна мрежа на територията на страната, единствено и само със собствени средства, без каквато и да е подкрепа от страна на правителството и Европейската общност.“

ШУМ.БГ