По време на мандата на десните
Mежду 1997 и 2001 години бяха приети 9 нови устройствени здравни закони, сред тях Законът за лечебните заведения, който урежда цялостно статута и правомощията на лечебното здравеопазване и лечебните заведения; Законът за съсловните организации на лекарите и стоматолозите, с право да се договорят за правата в здравеопазването, за заплащането на пакетите и за всичко, което касае лечебното здравеопазване; Законът за здравното осигуряване 1998 г., с който се създаде Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) като публичен орган за задължително здравно осигуряване. Организацията и дейността на НЗОК се основава на принципи, между които самоуправление, участие на държавата, осигурените и работодателите в управлението на НЗОК и публичен контрол върху извършваните от НЗОК разходи. Висшият орган за самоуправление на НЗОК беше Събранието на представителите, съставено от 54 членове, по 18 представители на трите субекта, които плащат осигурителни вноски - осигурените, работодателите и правителството (трипартитна система). Събранието избира Управителен и Контролен съвет на НЗОК При създаването на задължителното здравно осигуряване (1998 г.) е въведена такава система, която подкрепя гражданската солидарност, демократичното развитие и гарантира ефективно изпълнение на неговото предназначение и функции.

Какво се случи след мандата на десните
2002г.(НДСВ)  - числеността на Събранието на представителите на НЗОК намалява на 37 члена, като представителите на правителството (18 члена) заемат най-голям дял от състава на Събранието, несъответстващ на финансовото участие на държавата. Представители на осигурените липсват. Участват представители на организации (общини, синдикати, пациентски организации) които нямат никакъв финансов принос в осигурителния фонд. Трипартитната система в управлението е отменена, съответно и  самоуправлението.
2003г.(НДСВ) - засилва се непазарното регулиране, въвеждат се регулативни стандарти в извънболничната помощ - лимити (за консултации от лекари-специалисти и медико-диагностични изследвания); конкуренцията е нарушена.
2008 г.(Тройна коалиция) въвежда се и непазарно регулиране и на болничната помощ, чрез делегирани бюджети на болниците. Т.е. отчитането на дейността е по Клинични пътеки, а финансирането на лечебните заведения е чрез делегирани бюджети т.е. финансиране не на дейност, а на структури, както при социалистическото здравеопазване. Конкуренцията е нарушена. Това финансиране на  структури – лечебни заведения, вместо да се плаща за дейност е една от основните причините за последвалия хроничен недостиг на пари, защото с фиксиран годишен бюджет и постоянно нарастващ брой лечебни заведения ефектът е предопределен – все по малко средства на всяко ЛЗ, за да няма фалити и последваща вегетация на всички.
2009 г.(ГЕРБ) Вместо Управителния съвет и назначен с конкурс директор, се създаде Надзорен съвет, който се назначава от Министерски съвет, и управител, който се избира от Народното събрание, т.е. държавата иззе управлението на касата и политизира институцията.
Чрез тези законодателни и административни промени се причиниха груби деформации в здравното осигуряване. Самоуправлението на НЗОК, което след 2002 г. съществува само формално, от 2009 г. е окончателно преустановено. От автономна организация НЗОК се превърна в административно-бюрократичен орган на Министерството на здравеопазването за разпределение на определените от бюджета средства.Нарушеният по законодателен път баланс в управлението на НЗОК е предпоставка за нецелесъобразното изразходване на парите от осигурителния фонд. Като следствие от всичко това намаляват възможностите на осигурените да ползват по-достъпни и качествени медицински услуги
2010 г.(ГЕРБ) държавата експроприира големия резерв на НЗОК в размер на 1,450 млрд. лева с помощта на БЛС! Тези пари, вместо да отидат за здравето на гражданите, събрани от 10-годишни спестявания и с тях да се продължи здравната реформа, са отишли за никому неизвестни цели.
2011 г. (ГЕРБ) - регламентирани са 340 млн. лв. като трансфер от НЗОК към държавния бюджет.
2012 г.(ГЕРБ)  - още 100 млн. лв. трансфер, докато Конституционния съд най-накрая не спря тази практика.
Главното и основното е, че парите за задължително здравно осигуряване в България не са собственост на държавата, а наши, здравни осигуровки!
За първи път такова експроприиране на средства е имало през 1949 година от комунистите. Стилът на ГЕРБ в тази ситуация не се различава кой знае колко от техния, независимо дали се кичат с определения като „десни“, доскоро – дясно-център, а по-интересното е, че в програмата им вече пише център-дясно! И както е тръгнало, какво ли ще пише след няколко месеца?
2013 г.(ГЕРБ) - по административен път са унищожени доброволните здравни фондове чрез трансформация в здравни застрахователи. По този начин НЗОК не може да бъде поставена в конкурентна среда. Явно целта е или да бъде сменен модела или държавата да има безпрепятствен достъп до парите от здравни осигуровки. И докато бюджетът на касата е част от консолидирания бюджет, а текущите и сметки в салдото на фискалния резерв, непрекъснато ще се повтарят мантри за липсата на пари, внушавайки проблем в НЗОК, докато в действителност проблемът е в лошото й управление, ликвидираното самоуправление и грубата намеса на държавата.
Поради това не може да се смята, че дефектите на задължителното здравно осигуряване и заплащането на медицинската помощ се дължат на системата и принципите на здравното осигуряване. Системата и принципите не са погрешни, те просто не се прилагат. Тяхното пренебрегване не може да бъде аргумент за въвеждане на друг модел. За да стане ясно дали в България здравното осигуряване работи или не, преди всичко трябва да е налице една действаща, а не деформирана и дебалансирана от години осигурителна организация, от която страдат и лекарите и пациентите.
През 1999 г. е приет Законът за лечебните заведения, с който тотално беше преструктурирана здравната мрежа, но нито едно правителство след 2001г. не продължи реформата с преструктурирането им, при което в момента има ЛЗ с абсолютно безсмислено ограничаване на дейността.  За първи път през 1999 г. е направена национална здравна карта и разработена стратегия за развитие на здравеопазването. Тогава, освен  политическа воля и капацитет, бяха предприети и необходимите действия и реформите бяха направени. Четейки програмите и платформите на други партии и коалиции се вижда, че почти всички искат национална здравна карта, стратегия за развитие. Тогава защо, някои от тях бидейки на власт разрушиха направеното, а сега искат да направят същото, визирано  в програмите им?

Свидетели сме на това, че след 2001 г. нито едно правителство нямаше   политическа воля за реформа, даже точно обратното направиха се контра реформи, дали поради липса на кадрови потенциал или в името на неясни лични и корпоративни цели! Сега имаме уродлива смесица от здравно-осигурителен модел и бюджетно финансиране на лечебните заведения. Т.е. всички правителства след 2001 г. реставрираха стари практики за възстановяване на едно социалистическо здравеопазване, което всъщност претърпя крах, поради неефективност.
Освен това в момента, в здравеопазването се пилеят пари поради издръжка на неефективни структури, дублиране на дейности, лош мениджмънт, непрозрачно управление, несъвършенства и противоречия в нормативната уредба и др. В програмата са посочени конкретни мерки за преодоляването на тези проблеми.

Из Програмата на „Десните“
Разглеждаме здравеопазването като основа на личното благосъстояние и свобода за всеки отделен човек и на икономиката като цяло, защото само здрави и работоспособни хора могат да създават блага – за себе си, за семействата си, за фирмите и обществото. Здравеопазването е пряко свързано с икономиката и всеки опит да се гледа на тази сфера само от хуманитарна гледна точка инвалидизира възможността за вземане на адекватни решения.

Политически цели:
– Възстановяване на справедливостта и солидарността в здравноосигурителния сектор;
Системни и структурни цели за реформиране на здравеопазването;
– Икономически, организационни и управленски цели за развитие на системата;
– Здравно-политически цели;
– Квалификация и развитие на медицинските професионалисти;
– Законодателни, координационни и информационни цели;

На първо място трябва да се възстанови справедливостта в здравното осигуряване чрез програма за пълна събираемост. Не е справедливо 850 000 граждани на България да не бъдат планирани в Закона за здравното осигуряване за събираемост на здравни вноски. С тези, които работят в чужбина стават около 2 000 000. Част от тях, които работят под 6 месеца също имат задължения за осигуряване. Но на практика някои плащат, други не плащат, а всички ползват здравни услуги. Освен това държавата също не осигурява в пълен рамер държавните служители, децата и пенсионерите. Държавата е тази, която трябва  да си свърши работата по отношение на събираемостта, защото НАП събира здравните вноски, а не НЗОК. Никъде по света няма практика една държавна институция да плаща комисионна на друга, за да върши обществена работа. В никакъв случай хора, които са си платили здравно осигурителните вноски, не трябва да бъдат принуждавани да плащат в момента, в който боледуват, защото те авансово са платили своята вноска. Смисълът на здравното осигуряване е да си плащаш вноските, за да може да се лекуваш, когато си болен, без да ти искат пари. Това ще бъде  възстановено, така, както бе стартирано през 2000 г., а след 2001 г. беше разрушено.
2. Системни и структурни цели за реформиране на здравеопазването остават раздържавяването и поставянето на НЗОК в конкурентна среда (точно обратното искат от Реформаторския блок в програмата си), възстановяване на конкуренцията между лечебните заведения с цел осигуряване на качество на медицинската помощ, ефективност на лечебния процес за пациентите и пазарно, а не централизирано разпределение на ресурсите.
Възстановяване на правилото от 2000 г. за финансиране на лечебните заведения от типа „парите следват пациента“, защото само така, чрез финансиране на реално извършена и качествена медицинска дейност могат да бъдат предотвратени неефективните разходи, и отстраняване на ненужните структури, чрез избора на пациента; принципа на  "бюджетно програмно финансиране" в общественото здравеопазване, при социално значимите заболявания, профилактични и скринингови дейности. Здравната администрация, спешната помощ, психиатричната помощ, хемотрансфузиологията, противоепидемичните дейности и епидемиологичните проучвания и др. подобни следва да бъдат на бюджетно финансиране.

-Премахване на лимитите за пациенти в амбулаторния и болничния сектор и преобразуване на ограничителните регулативни стандарти в индикативни;
– Преформулиране на медицинските стандарти, тъй като голяма част от тях са рестриктивно средство за ограничаване дейността на много лечебни заведения, освен това в много стандарти има   изисквания, които  водят до ограничаване на конкуренцията, вместо критерии за качество, има само  количествени критерии, не се отчита и икономическата ефективност за ЛЗ, т.е. чрез стандартите много ЛЗ трябва да издържат неефективни структури, което води до разпиляване  на човешки и финансов ресурс, без съобразяване с реалностите, с липсата на специалисти от определени специалности.

Въвеждане на принцип на информирания избор , който да замени принципа на информирано съгласие и това да залегне в специален закон за защита правата на пациентите.
Основни икономически акценти в програмата:
- увеличаване на разходите за здравеопазване в рамките на мандата от 4.1 на 6% от БВП, без да се вдига здравноосигурителната вноска, а чрез повишаване на събираемостта и намаляване на броя на неосигурените лица,
- въвеждане на нулева ставка на ДДС и премахване на корпоративното данъчно облагане за държавните, общинските и частните лечебни заведения,
- премахване на ДДС за лекарствата финансирани от здравни вноски чрез НЗОК и други здравни фондове.
- възможности за публично-частно партньорство в общинските лечебни заведения;

Опасният дефицит на кадри, който се очертава в някои специалности, както и изтичането на млади лекари, може да се преодолее с ефективното планиране на човешките ресурси в здравеопазването, което да обвърже броя на обучаваните и специализиращите медицински специалисти с информацията за текущото състояние на здравните потребности на населението. Данните на регистрите на БЛС и БАПЗГ показват съотношение на лекари към медицински специалисти 1:1.45 при средно 1:3 като необходимост за качествено лечение и здравни грижи.  квалификацията и развитието на медицинските професионалисти обучения за предприемачество и стопанско управление и мерки, свързани с насърчаването на частната инициатива  с особен акцент върху предлагането на здравни услуги, съобразени с променящата се възрастова структура на населението.
В областта на спешната помощ по-добра организация, управление и финансиране.

– Въвеждане на информационните и комуникационни технологии в отчитането на медицинската помощ, личната здравна карта, електронната рецепта и телемедицината;

Създаване на център за европейско проектно финансиране за здравеопазването в България, както и за трансгранично сътрудничество в здравния сектор между страните членки на ЕС и други;
Прецизиране и изчистване на нормативната база в здравеопазването от натрупаните във времето недоразумения и блокажи, за да бъде развита така, че плановете за реформи да останат осъществими и извън рамките на един управленски мандат.

Здравна стратегия за развитие на системата и за постигането на здравни цели по значимите здравни индикатори на населението до 2020 година и План за действие към нея, подкрепен с необходимото финансово осигуряване.


Тук може да видите всички програми, приоритети, акценти в областта на здравеопазването и на другите партии и коалиции.


В Коалиция Десните има хора  с постижения в управлението на страната и това е безспорно, Тези хора промениха България, направиха големите реформи, извадиха страната  от обръча на евро азиатщината и я присъединиха към цивилизована Европа. Време е пак да се върнат грамотните и компетентните  хора в управление на здравеопазването.

Скъпи приятели,

Отново сме изправени пред избор. Ние „Десните“ сме за отговорна политика, която трябва да пази преди всичко неприкосновеното достойнство на личността, на всеки един от нас.
Ние се обръщаме към всеки, който желае да носи сам отговорността за живота си и да бъде господар сам на себе си, да бъде независим, със свободна воля и инициатива. Затова, застанете до нас!
Дясното е начин на мислене. Дясното е начин на живот.

Ако споделяте ценностите и идеите на „Десните“, ако не искате да правите компромис със себе си, гласувайки по инерция за любима партия или коалиция, не отчитайки променящата се реалност за истинското представителство, ако мислите сериозно за бъдещето ни и за това на нашите деца – Гласувайте, за да се гордеем, че сме българи!
 

Пресцентър Десните-Шумен