Централната избирателна комисия (ЦИК) лиши сайтовете и регионалните медии от възможността в тях да рекламират с държавни пари партиите и инициативните комитети, които са регистрирани застъпници за референдума или кандидат за президент. Принципното решение на ЦИК беше взето в петък, а днес е окончателно гласувано. Гласовете днес "за" са били 13, а "против" - 6.

Решението е заради съмнения за злоупотреба с медийните пакети, които отпуска държавата - 40 хиляди лева. На предишния референдум инициативни комитети, в част от които имаше свързани лица, насочиха пакетите си към определени сайтове.

"В ЦИК беше направено предложение медийните пакети да бъдат предоставени за разходване единствено на медиите с национален обхват, а именно това са обществените и търговските телевизии и радиа с национален обхват и печатните издания с национален тираж", каза в петък говорителят на ЦИК Александър Андреев.
Решението кои и колко ще бъдат партиите и коалициите и инициативните комитети, които ще получават правото на медийни пакети в изборите и в националният референдум ще стане ясно на 7-ми октомври. Тогава комисията ще вземе решение.

Решението на ЦИК предизвика реакция на Съюза на издателите в България заради ограничаването на ползването на медийните пакети само в телевизионни- и радиопрограми с национален обхват и в печатни издания с национален тираж. "Обръщаме внимание, че Изборният кодекс дефинира понятията "медийна услуга" и "доставчик на медийна услуга" без да въвежда диференциация между национални, регионални или местни медии", пише в позицията на съюза.

Издателите смятат, че комисията няма никакво основание, нито право да се намесва в избора на медийни партньори от страна на партиите, коалициите и инициативните комитети, регистрирали кандидати при избори за президент и вицепрезидент на републиката.
Освен това въвеждането на разграничение между "национални и регионални/местни" е дискриминация, смятат издателите.

Дневник