Спорното намерение на военното министерство да купи нови или ремонтирани двигатели за старите съветски изтребители МиГ 29 предизвиква все повече съмнения, след като ведомството изненадващо спря обществената поръчка и обяви, че преминава към пряко договаряне с участниците в процедурата.

Таванът на сделката е 30 млн. лева, с които МО възнамерява да купи 10 нови или ремонтирани двигатели за МиГ 29. Комисията по поръчката допусна само една фирма да подаде оферта - българската "Авиостарт" ЕООД, защото прецени, че останалите не отговарят на условията. В хода на преговорите обаче е станало ясно, че компанията ще разполага с търсените нови или ремонтирани двигатели едва през 2017 година и към момента не могат да представи изискваните от министерството технически данни.

"Министерството на отбраната преминава към пряко договаряне с участниците в процедурата за доставяне на двигателите. Всичко това се прави, за да могат да се изпълнят заявените необходимости двигателите да бъдат доставени своевременно на ВВС", посочват от МО без никакви други обяснения.

Допусканото по Закона за обществените поръчки пряко договаряне при спешни поръчки е любимо на държавната администрация, но традиционно е най-съмнителният инструмент за гарантиране на конкуренцията и най-ефективното използване на средствата от данъкоплатците.

Интерес към поръчката имаха още две фирми освен "Авиостарт". "Трейд Къмпани" С.Р.Л. обаче не е предоставила лиценз за износ и внос на продукти, свързани с отбраната, както и банкова гаранция, а унгарската Haltech Kft не отговаря на много от условията.

Това предполага, че те не могат изпълнят първоначалните изисквания на МО.

Поръчката

Преди няколко месеца министър Николай Ненчев съобщи, че ведомството му планира да купи шест нови двигатели за старите съветски машини, с които военната авиация охранява въздушното ни пространство. Идеята е така да се закрепи ситуацията, докато не бъдат купени нови изтребители.

Според първоначалния проект за шест нови двигатели бяха планирани малко над 50 млн. лева, но после сумата спадна до 30 млн. лева.

Според експерти с нови двигатели разполага само страната производител – Русия, но МО твърди, че такива има и в други европейски страни. В крайна сметка министерството реши да търси и ремонтирани двигатели, като отрази това в заданието на поръчката.

Едно от изискванията към участниците е да могат да доставят двигателите до година след заявката, като гарантират експлоатационен срок от поне 6 години.

Ресурсът на един нов двигател е 1200 часа, като трябва да минава на преглед на всеки 350 часа.

Правителството се готви да купи нов тип изтребители, които да заменят старите МиГ-ове, на които ще се разчита за охраната на въздушното пространство, докато новите машини бъдат приети на въоръжение.

Системни проблеми

В последните месеци военното министерство явно има системен проблем в подготовката и провеждането на обществените си поръчки и спря няколко процедури.

Последната бе за доставка на горива на стойност 71 млн. лв., без ДДС. Провалената поръчка бе обявена в края на юли, но преди три седмици процедурата е прекратена заради грешки, противоречия и неясноти при обявлението й, а след това е обявена повторно.

Министерство на отбраната обяви повторно и обществена поръчка за закупуването на 10 нови и 10 рециклирани автобуса за около 3 млн. лева. Според МО проблемът в поръчката бил, че изискваните сертификати за екологичност не могат да бъдат предоставени за ремонтирани или рециклирани превозни средства. Имало обаче и други "противоречия и неясноти", които не могат да бъдат отстранени.

Военното министерство прекрати по-рано този месец и поръчката за ремонт на три вертолета Ми-17 за около 10 млн. лева.

Като мотив за прекратяването е посочено, че в техническата спецификация към поръчката е отпаднало изискването ремонтът да се извършва от конструктора, производителя или оторизиран от тях изпълнител. Това от своя страна застрашавало извършването на поръчката качествено, тъй като давало възможност за участие в процедурата на изпълнители, които нямат съответните лицензи и оторизации.

mediapool.bg