"Детски Дневник" публикува текста на логопеда и личностен консултант Анна Влаева от сайта "Приобщи се" на Център за приобщаващо образование. Заглавието е на редакцията.

Платформата, която наскоро отпразнува две години от създаването си, събира на едно място полезна и специализирана информация за учители, родители и специалисти. По време на събитието беше представен и "Сборник с добри образователни практики" - реални истории от практиката на учители от цялата страна, който скоро ще бъде достъпен на платформата.

Всички помним нашите и виждаме в тетрадките на децата си усмихнатите шестички или намусените лица с препоръка – "Старай се повече". Понякога обаче старание и прилежност не стигат.

Преди всичко е необходимо да се запознаем отблизо с развитието на нервната система и мозъчните центрове в детска възраст. Важно е и учителите да знаят и отчитат това. Може и да не е тяхна работа, но от това произлизат големи разправии и обърквания, отнасящи се до едни всъщност нормално развиващи се деца.

Съществува една интересна особеност на главния мозък наречена хемисферна латерализация. Накратко, мозъчните полукълба (хемисфери) имат нужда от време, за да се уточнят кое за какво ще отговаря – кое ще командва лявата ръка, и кое – дясната. Това се отнася за всички чифтни органи- крака, ръце, очи, уши. От латерализацията зависи коя ще е водещата ръка на детето - лява или дясна и с кой крак ще рита топката.

Наблюдава се т.нар. хомогенна латерализация – когато водещи са само десните или само левите органи, а има и кръстосана латерализация – когато например водещи са десните крак и ръка, но водещо око е лявото.
Трудностите в писането много често идват именно от разминаване във водещите око и ръка. Ясно е, че водещо ляво око трудно ще контролира водещата дясна ръка.

Резултат от това е невероятен грознопис продължаващ с години. До кога ли? До 10-12 годишна възраст, когато латерализацията приключва и водещото ляво око се е научило прекрасно да следи водещата дясна ръка. Колкото и тетрадки да изпише детето, колкото и да го овиквате, колкото и то да се старае, просто трябва да мине време.

Факт: Има случаи, в които деца, които не пишат достатъчно красиво, са психически тормозени и са смятани за "слаби и/или мързеливи ученици".

Как да разберете кои са водещите око, ръка и крак на детето?

Око
Правите малка дупка на един голям лист. Подавате го в ръцете на детето и му казвате да погледне през дупката и да каже какво вижда. Показвате му нещо интересно, но важната част е да отбележите първо с кое око поглежда детето през дупката. Това е водещото око.

Ръка
Водеща е тази, с която пише и рисува. Има случаи, когато и двете ръце са удобни. Т.е. все още не е определена водещата ръка.

Крак
Правите три-четири цветни хартиени кръгчета. Слагате ги като пътечка пред детето. Каните го да премине по тях. Водещ е този крак, с който детето започва крачката си.

Отбележите ли разминаване, съобщете го на учителя. Категорично кръстосаната латерализация не трябва да бъде оправдание за липса на старание, но не трябва и детето да понася ежедневна критика, заради невъзможност да покрие нечии изисквания.

Сега знаете защо не трябва да изискваме от детето да пише с дясната ръка, ако то си е избрало лявата. Знаете и защо едни деца рисуват, скачат и тичат по-добре от други. Знаете и защо се препоръчва детето да спортува, да се занимава с творчество, да свири на музикален инструмент. За да развива мозъка си – и в преносен, и в буквален смисъл.

dnevnik.bg