Самолетната катастрофа край Меделин, която отне живота на 71 души миналия месец, сред които 19 футболисти на бразилския отбор "Шапекоенсе", е причинена от серия човешки грешки.

Това е установило разследването на Гражданската въздухоплавателна администрация на Колумбия. Заключенията в доклада се базират на двете черни кутии на самолета и други доказателства.

Самолетът на боливийската авиокомпания "ЛаМиа" се разби в планините край Меделин на 28 ноември, когато "Шапекоенсе" пътуваше за най-важния мач в историята си - финала на Копа Судамерикана. Причината за катастрофата е била липсата на гориво.

"Самолетът не е отговарял на международните стандарти. Освен това са извършени поредица от грешки, включително решението да се позволи на самолета да излети без достатъчно гориво, за да се осигури безопасността на полета", заяви Фреди Бонила, секретар по безопасността на авиационните власти в Колумбия.

В края на миналата седмица боливийското правителство обяви, че вината за катастрофата е на "ЛаМиа" и на пилота Мигел Кирога, който е съсобственик на авиокомпанията.

Според Бонила освен на пилота и компанията неприемливи са били и действията и организацията на авиационните власти в Боливия.

В доклада от разследването се посочва, че пилотът не е презаредил гориво по време на полета и не е съобщил навреме за повреда в двигателя, причинена от липсата на гориво. Той е направил това, когато вече е било твърде късно.

"Няма техническа причина за инцидента. Всичко се дължи на човешка грешка в комбинация с фактора управление в администрацията на компанията и управлението и организацията на полетите от страна на авиационните власти в Боливия", каза още Бонила.

Той допълни, че разбилият се самолет не е бил сертифициран да лети на височината, на която е бил по време на полета, а освен това максимално допустимото му тегло е било превишено с близо 400 килограма.

Изпълнителният директор на "Ла Миа" Густаво Варгас Гамбоа беше задържан в началото на декември. Синът му Густаво Варгас Вийегас, който е работил в боливийските власти по въздухоплаване, е разследван по подозрения, че е използвал влиянието си, за да може самолетът да получи лиценз. Двамата твърдят, че са невинни.

Разследване се води и срещу служителката Селия Кастедо, която се грижела за въздушния трафик. Тя е пристигнала в Бразилия, за да даде показания по случая, но е използвала възможността да поиска политическо убежище, след като беше обвинена в родината си в "престъпна небрежност".

Дневник