Министърът на образованието в оставка Меглена Кунева обсъди с представители на бизнеса и местната власт в Шумен предизвикателствата пред професионалното образование. На срещата в сградата на Областна администрация присъстваха и директори на гимназии.
Презентация за професионалното образование в областта направи старши експертът “Професионално образование” в РУО-Шумен Машка Крумова. Според изнесените данни само 17% от завършилите професионална гимназия ученици в областта са се реализирали по специалността. Въпреки това Крумова оцени като добри резултатите от проведеното самооценяване.
“Едно от нещата, към които аз изпитвам особено пристрастие, това е политическия избор учителят да бъде в центъра на нашата реформа, защото това е движещата сила. Разбира се, че всичко се прави за децата, но учителят е този, който трябва да изтегли колата. И другото много важно нещо по отношение на училищното образование, това е този специален проблем с професионалното образование. И по двете причини има много какво да си кажем”, каза министър Кунева и подчерта, че за 9-те месеца, в които е била министър на образованието, е дала политическия тласък на реформата.
Думите й, както и данните за професионалното образование в Шуменско, не срещнаха особено одобрение от представителите на бизнес организациите.
“Ние предприемачите имаме много искания към хората от образованието и общо взето сме доста недоволни. Най-недоволни обаче сме от политиците, защото вече 5-6 години все ни омайвате с тези реформи и все не ги виждаме. И не знам до кога ще ни залъгвате, че има реформи, а няма да има реформи”, каза председателят на Българската стопанска камара в Шумен Николай Тончев и помоли Кунева да не се обижда от думите му.
Той призова да се оптимизира образователната система, да се закриват училища, ако е нужно, но да се постигне по-високо качество на образованието. “Качеството на подготовка на учениците не отговаря на съвременните изисквания”, заключи той.
Председателят на шуменската Търговско промишлена палата Христо Дечев също не спести критики към професионалното образование. “Всички сме наясно – оценката на бизнеса не е позитивна за нивото на българското образование. За мен е странно образователната система да се оценява едва ли не високо. Оценката няма как да е висока, след като не задоволява бизнеса”, каза Дечев и призова системата да почне да се оценява според това, което създава.
Министър Кунева се съгласи, че е нужно по-голямо взаимодействие. “На професионалното образование се натоварват много надежди и трябва да направим така, че тези надежди да се сбъднат, но и да не го прекършат с тежестта си. Хубавото е, че тук сме се събрали трите стълба - и бизнеса, и общината, и хората, които осъществяват професионалното образование. Която и една от тези колони да се разклати, няма да има устойчивост”, заяви министърът на образованието.
Преди посещението си в Шумен Кунева бе в Хитрино, където провери как вървят ремонтните дейности в местното ОУ "Петър Берон".
ШУМ.БГ
Коментари
Emigrant 1
няма смисъл да критикуват системата на Образованието .Да се ядосват на себе си ,защото са много ниски заплатите в Шумен.Да го ....... бизнеса в Шумен !!!
инжинер
Аз съм инжинер,който работи в чужбина за пари с които живея добре ,а не за жълти стотинки както в шуменските фирми в които съм работил .
До "инжинера"
Инженер се пише.
стига с този ДСак
Абе стига с този Тончев, колко народ издържа фирмата му, че такъв ментор. Това нямало, онова нямало - на кривият бай х.й, космите му пречат. Аре стига едно и също.
със средно специално
така е, ако трябва да се обединяват училища, техникуми и там да се наблегне на кабинети, работилници за професията, а не по разказвателни предмети
реалист
Един от най-големите проблеми е, че ученолюбивите отиват в Математическа, Езикова, в професионалните влизат хем тези, които с по-нисък успех, хем такива дето после се чудят, защо са избрали точно тази специалност,а единиците добри, като завършат-я по чужбина, я в столицата.
Rrrrrrr
То един бизнес .....
4
Учителите с 600 лева, работниците в Шумен с 600, на учениците родителите са се пръснали по света, печелят поне 3 пъти повече, е няма как да станат чудеса.А тези делегирани бюджети, до там я докарахме. Който му се учи да учи, който иска професия също, другите да си останат с 7,8 клас и толкоз.
родител
То,вече и в образованието станало както навсякъде-бумащина, хартии, контролни. А инспекторатите да престанат да я карат със старите методи-проверки, проверки, ами това само създава стрес, от което и учениците губят. В професионалните училища, учителя по професионални предмети трябва да е в центъра.