Пет дружества са обжалвали решението на пътната агенция, с което обединението "ХВП Ябланица" ДЗЗД беше обявено за спечелило поръчката за строителство на отсечка от близо 10 км от автомагистрала "Хемус". Това показва справка на сайта на Комисията за защита на конкуренцията. Според закона

жалбата по обществена поръчка я спира

Агенцията "Пътна инфраструктура" обяви за изпълнител на поръчката обединението "ХВП Ябланица" ДЗЗД на 9 януари. В обединението влизат "Хидростой" на Велико Желев, дъщерните й "Пътстрой Бургас" и наскоро придобитата от компанията и свързвана с депутата от ДПС Делян Пеевски "Водстрой 98".

Избраната фирма трябва да проектира и построи 9.3 км от "Хемус" между Ябланица и Боаза. Водещо при избора на изпълнител за този участък бе цената. Обединението е предложило 54.9 млн. лв. без ДДС. То е получило 93.5 точки в крайното класиране. На второ място бе класирана "АМ Хемус Щрабаг ГБС 2016" ДЗЗД, но с близо 20 точки разлика в крайните оценки. Тяхната цена беше и доста по-висока - близо 72 млн. лв. без ДДС. Прогнозната стойност на поръчката беше 80 млн. лв.

Класираното на второ място дружество не е депозирало жалба срещу решението на пътната агенция поне според информацията, проверена от "Дневник" към 18 часа тази вечер. По закон решението за определяне на изпълнител на поръчката може да се обжалва до 10 дни от получаването му - ако се съди по деня на публикуване на информацията за победителя на сайта на пътната агенция този срок изтича днес.

Жалби са подадени от петима от участниците -

обединение "Строители АМ "Хемус", "Д/В АКТОР - АЕР" ДЗЗД, "Трейс Груп Холд" АД, обединение "АМ "Хемус" 1 – 2016" ДЗЗД и "ПСТ ГРУП" ЕАД.Кандидатите за проектирането и строителството на отсечката бяха единадесет като осем от тях са отстранени от търга по различни причини: неточности или липси в документацията или неприети обосновки за ниските цени. Срокът за изпълнение на обществената поръчка е 910 дни. От тях 180 дни са за проектиране, а 730 дни за изграждане на обекта.

Въпреки намеренията при препроектирането да бъде намален габаритът на пътя и проектната скорост това не е направено. Отсечката между Ябланица и Боаза ще бъде с по две ленти за движение в посока по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица 2 м, водещи ивици и банкети. Участъкът е проектиран за експлоатационна скорост 140 км/ч.

Трасето е част от 60-километров участък, за чието изграждане трябваше да има вече обществена поръчка, но тя бе спряна от премиера Бойко Борисов заради "съмнения в обществото". Впоследствие се разбра, че участъкът не може да бъде изграден с европейско финансиране, а ще се предвидят средства от държавния бюджет.

Останалите около 50 километра от "Хемус", който бяха обект на спрените поръчки, са разделени в три лота. За тях ще се възложи препроектиране, защото това са участъците, в които се налага да отпаднат тунелните решения и големите виадукти, за да бъде намален габаритът и обхватът им. Целта е по този начин да се спестят поне 150 млн. лв. Предвижда се още проектната скорост да се намали на 120 км при разрешение по закон по магистралите 140 км/ч, отново с цел пестене на пари.

Вчера премиерът в оставка Бойко Борисов коментира пред жители на Плевен, че се е зарекъл с ГЕРБ да довърши магистралата, като по този начин даде заявка за връщане в изпълнителната власт след предсрочните парламентарни избори през март. "Не направим ли "Хемус", тоя край е загубен", коментира той.

Дневник