"Ауди" отбеляза пускането на своя осеммилионен автомобил със задвижване на четирите колела "куатро". Юбилейният модел се оказа червено Q5, с бензинов двулитров мотор, произведен от завода на марката в Сан Хосе Киапа, Мексико.

Технологията "куатро" прави своя пазарен дебют през 1980 година и днес се предлага при повече от 100 моделни варианти на "Ауди". През 2015 година, 44% от всички клиенти на марката по света cа спрели избора си на модели, оборудвани с тази технология. Данните за миналата година още не са обобщени.

Макар всички автомобили да носят означението "куатро", използваната в тях технология е различна. При компактните моделни линии, с напречно разположени двигатели, се залага на монтиран на задния мост хидравличен многодисков съединител с електронно управление.

При суперспортния R8, с централно разположен двигател, многодисковият съединител е поместен в състава на предния мост. В зависимост от конкретната ситуация на пътя, тези активни системи разпределят различен дял от въртящия момент на двигателя към двата задвижващи моста.

Самоблокиращият диференциал, използван при много от моделите на "Ауди" с надлъжно разположени отпред двигатели, е изцяло механична планетарна предавка. В нормалния случай той разпределя въртящият момент между колелата на предния и на задния мост в отношение 40:60.

В съчетание с някои от върховите двигатели в гамата се използва спортен диференциал, включен в състава на задния мост. Той разпределя активно въртящия момент между колелата отзад чрез два механизма, всеки с електрохидравличен многодисков съединител, които действат със стъпаловиден, повишаващ ефект на наслагване. В екстремни ситуации, почти целият въртящ момент може да бъде насочен към едно от колелата, с което системата буквално натиска автомобила в завоя, предотвратявайки и най-малкия шанс за недозавиване.

Най-новата версия на системата "куатро" е технология та "ултра", която също е разработена за прилагане в модели с надлъжно разположен двигател. При нея активно управляваният многодисков съединител на изходящия вал на трамсмисията разпределя безстепенно въртящия момент между предния и задния мост в режим на двойно предаване.

В допълнение към него, отцепващ съединител в състава на задния диференциал, се грижи за отделяне на колелата на задния мост и в ситуации, в които няма нужда и полза от използването на двойно предаване, двата съединителя остават отворени. По този начин се елиминира съпротивлението на елементите от задвижващия тракт на задния мост.

Електронният управляващ блок на системата използва огромно количество разнообразна информация, за да реагира предвиждайки събитията на пътя. Новата концепция значително повишава енергийната ефективност на задвижването без негативи по отношение на степента на сцепление и удоволствието от шофирането.

"Ауди"отбялязва и много триумфални моменти в областта на моторните спортове благодарение на технологията "куатро". Досегашният списък от победи включва четири шампионски титли в Световния рали шампионат, шест победи в легендарната планинска надпревара в изкачването на връх "Пайкс пийк" в САЩ, шампионска титла в сериите TransAm в САЩ и т.н.

Дневник