Отговорността за инцидента в тунел "Ечемишка", при който загина жена, тръгва от министъра на регионалното развитие и благоустройството, но не сегашният, а предишният, каза на пресконференция днес председателят на Управителния съвет сдружение "Обществен съвет за Пътна безопасност" Димитър Ганев. Той поясни, че министърът стои най-отгоре на пирамидата на отговорността.

Ганев каза още, че ако се извади паспортът на тунела, в който би трябвало да са записани всички проверки, резултатите от тях и извършените ремонти, ще станат ясни и конкретните виновни длъжностни лица. В своеобразното досие на съоръжението би трябвало да има също отчет и анализ за сериозните аварии и катастрофи в него, както и списък с извършените тренировки и анализ на направените изводи.

Според Димитър Ганев в България има добро законодателство, което касае безопасността на тунелите, като съответната наредба от 2007 година, е превод на европейска директива. В българския текст е записано, че тунелите по републиканската пътна мрежа, част от трансевропейски пътища, се управляват от областните пътни управления на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), на която територия са те. Според член 12 от наредбата, пътните управления трябва да назначат служител по безопасността, който прави редовни и изненадващи проверки, включително и на това, дали съоръженията в тунела се поддържат и ремонтират.

На АПИ пък е отговорността да назначи специализирани звена за инспекция. Те трябва да правят подробни проверки на състоянието на тунелите минимум на пет години, като след тях се изготвя доклад за констатациите. Димитър Ганев зададе четири въпроса, като уточни, че от отговорите им, ще стане ясно кой е виновен:

Има ли определен служител по безопасността на тунел "Ечимишка" и кой е той?

Има ли доклади от този служители за направени проверки и ако да, те да станат публично достояние.

Има ли назначено специализирано звено, за проверка на състоянието на тунела и кои въпроси влизат в него?

Има ли доклади от специализираното звено за извършени проверки в тунела и ако да, те да станат публично достояние.

На пресконференцията председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов добави, че за пореден път се тича след събитията, както е станало при тежкия инцидент в тунел "Витиня" през октомври 2015 г. и след като паднала плочка от надлеза за гара Яна над магистрала "Хемус", едва не уби човек преди малко повече от година.

Той поиска наказания за отговорните институции и служители, като това може да стане според Закона за движение по пътищата.

Липсата на хидроизолация била проблем за старите тунели

По-рано днес по Би Ти Ви инж. Ясен Ишев от Научно-техническия съюз по транспорта каза, че проблемите на старите тунели у нас са, че са строени без нужната хидроизолация. Това води до течове и след това замръзвания и корозия.

Той посочи, че ремонти на тунел "Ечемишка" са правени през годините, но не и основни. През 2005 г. тунелът, в който в неделя загина жена заради паднала осветителна греда, е бил обследван.

Според инж. Иван Каралеев от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, след като цял конструктивен елемент се е срутил вероятно дадените предписания не са спазени.

Междувременно служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Спас Попниколов постави срок на АПИ до 14 ч. днес да представи варианти за възстановяване на движението през тунел "Ечемишка". До този час, той очаква да разбере как движението да бъде пуснато, като това да стане при осигурени безопасни условия на пътя.

Целта е да се възстанови бързото придвижване от София към северна България и обратно, тъй като използваните обходни маршрут, са в лошо състояние, а пътуването се увеличава с часове, заради огромните задръствания.

dnevnik.bg