БДЖ е в много критично положение и като дългове към кредиторите, и като експлоатация, а мениджмънтът не прави достатъчно за работата на пътническите превози. Това обяви служебният министър на транспорта, информационните технологии Христо Алексиев при представянето на екипа си във вторник пред журналисти.

Алексиев, който преди да поеме поста беше зам.-директор на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), обвини досегашното ръководство на държавния жп превозвач, че нищо не е направило за оздравяването, и поиска да му предостави краткосрочни и дългосрочни мерки за осигуряване на графика на железницата през 2017 г.

Той също така коментира, че "не трябва да лежим на тази кълка" с приходите от концесията на летище София за БДЖ, тъй като "докато се случи концесията, БДЖ може и да е обявено в несъстоятелност“.

Алексиев коментира, че БДЖ "Пътнически превози" не е в състояние да изпълни графика си за движение на влаковете за 2017 г. заради липса на мотриси и локомотиви.

Никакви мерки не са предприети, за да може проблемът да бъде решен. Няма нито една процедура за ремонт на мотриси, за наем на локомотиви и мотриси, каза Алексиев. Той цитира справка, според която пътническият жп превозвач е платил около 1 млн. лв. през 2016 г. да превозва пътниците си с автобуси, тъй като не е разполагал с достатъчно локомотиви.

"Това е недалновидно мислене означава, че няма ясна концепция как да се реши проблемът", коментира министърът. Той не каза дали ще смени ръководството на БДЖ, а само, че "ако някой не си върши работата, ще бъде сменен с по-добър“, но няма да има реваншизъм.

По думите на Алексиев сред краткосрочните мерки за спасяване на БДЖ може да е наемането на локомотиви за осигуряване на пътническите влакове от държавния жп карго превозвач "БДЖ Товарни превози". Обявяването на такива процедури ще стане след преглед на целия локомотивен състав.

Това дружество обаче също изпитва недостиг на локомотиви, за да обслужва и без това силно свитите свои товарни превози, които вече са едва 44 на сто от общия пазар на жп превозите.

Служебният транспортен министър заяви още, че има варианти за рефинансиране на дълговете на БДЖ, но не посочи кои са те. Предстоят срещи с кредиторите и със синдикатите, допълни Алексиев.

Той смята, че БДЖ не трябва да разчита единствено на приходите от евентуалната концесия на Летище София, за да се подобри ситуацията. "Не искам да се разглеждат паралелно двете теми, защото докато се случи концесията, БДЖ може и да е обявено в несъстоятелност“, заяви той.

Офертите за частното ползване на аерогарата се приемат до 19 май, а на 22 май ценовите предложения, които трябва да предоставят поне 660 млн. лв. първоначална вноска за БДЖ, ще бъдат отворени, освен ако бъдещото правителство не реши да прекрати процедурата по концесионирането.

Алексиев обаче посочи, че очаква скоро Европейската комисия да разреши държавна помощ за БДЖ в размер на близо 600 млн. лв., планирана от концесията.

По думите на служебния транспортен министър трябва "по-широк обществен дебат“ за бъдещето на Летище София. Според него то трябва да се развива като авиационен ремонтен хъб, след като се изясни въпросът около собствеността на някои терени. Алексиев не се ангажира пряко с коментар за концесията на летище София, но за бъдещето на аеропорта в Пловдив заяви, че по-удачният вариант за развитието му е предоставянето на концесия.

Министърът отново очерта като една от най-важните си задачи организирането на честни и демократични избори. Друга основна цел за двата месеца работа на екипа му е приключването на старата оперативна програма "Транспорт". До март трябва да бъдат внесени всички доклади по програмата, за да няма загуба на финансиране. Във връзка с новата оперативна програма министърът даде срок до края на март да бъде завършена Интегрираната транспортна стратегия.

Алексиев коментира още, че основният проблем с проектите по новата оперативна програма "Транспорт"е магистрала "Струма", тъй като забавянето на придвижването на проекта може да доведе до загуба на евросредства в огромен размер.

Той обяви, че до края на март трябва да тръгнат търговете за три големи жп проекта, финансирани от Брюксел - за участъка от Елин Пелин до Костенец, разделен на три лота; отсечката Костенец-Септември; участъка от София до Волуяк, който е част отсечката София - границата със Сърбия. Тяхната обща стойност е 700 млн. лева. и ако реализацията им не започне навреме, има опасност да бъдат загубени европарите.

Що се отнася до Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ - държавната компания, която поддържа жп инфраструктурата), министърът е прекратил рамково споразумение с два консорциума за ремонт на трасетата. Според него не е редно само две фирми да работят по жп инфраструктурата и в бъдеще всички ремонти ще се възлагат с открити процедури.

Бившият шеф в НКЖИ каза още, че е прекратил рамково споразумение с два консорциума за ремонт на жп трасетата. Според него не е редно само две фирми да работят по жп инфраструктурата и в бъдеще всички ремонти ще се възлагат с открити процедури.

Христо Алексиев също така е разпоредил да се изготви и програма за развитието на пристанищата със срок до 30 март, а от "Български пощи" очаква концепция за подобряване на работата и предлагане на нови услуги.

mediapool.bg