Китайската CRRC, сочена за най-голямата компания за производство на железопътна техника в света, е готова да инвестира 300-400 млн. лв. в завод за локомотиви и вагони в България, съобщи БТА като цитира министъра на транспорта Христо Алексиев. Инвеститорът няма претенции за държавни гаранции.

Компанията иска на базата на съществуващи мощности да изгради нови за производство на подвижен състав, не само за нуждите на БДЖ, но и за железниците в региона, посочи Алексиев.

Той каза, че китайският инвеститор се е свързал с българската държава и в рамките на две седмици се очаква да изпрати писмо за инвестиционно намерение. Инвестицията ще осигури с локомотиви и вагони българските железници за период от 15-20 години. Алексиев каза, че китайците са склонни на схема подобна на лизинг, при която първоначално финансират цялата инвестиция за нов подвижен състав и тя да бъде изплатена за период от десет години, например.

Транспортният министър обяви, че инвеститорите са склонни също така да рефинансират дълга на БДЖ към облигационерите в размер на 260 млн.лв. Това ще позволи да рефинансираме и сегашните задължения на БДЖ, за да може да гарантираме стабилност в дългосрочен план, каза министърът. Той посочи, че калкулацията за общата инвестиция на китайската компания е 500 млн. лв., като може да се завиши до 600 млн. лв., защото включва преструктуриране и рефинансиране на досегашните задължения на БДЖ.

По думите на министъра идеята е инвестицията да бъде изплащана с капиталовия трансфер от държавата към БДЖ и китайските инвеститори приемат това като достатъчна гаранция, за да могат да кредитират подобна инициатива. Държавни гаранции няма да има, каза министър Алексиев.

Инвеститорът CRRC e най-голямата компания за производство на железопътна техника с оборот от около 45 млрд. долара на година, припомня БТА.

Dnevnik.bg