Социалните мрежи на "Фейсбук", "Туитър" и "Алфабет" трябва да променят условията на употреба за територията на Европа до месец, обяви Европейската комисия.

В съобщение на комисията се казва, че в противен случай ще вземе нужните мерки, за да се увери, че компаниите "се съобразяват с правилата за потребителите в ЕС." Твърди се, че някои от условията им нарушават европейските закони за защита на потребителите и че са необходими по-сериозни мерки за справяне с измами, които могат да се извършват чрез сайтовете. Компаниите предлагат да търсят решение на въпроса заедно с комисията и е проведена среща с техни представители в четвъртък според източници на "Ройтерс".

ЕК още през декември е изпратила писма на компаниите, за да поиска да се вземат мерки относно условията, предлагани от "Фейсбук", "Туитър" и "Гугъл плюс" (последната мрежа е част от "Алфабет", която пое голяма част от операциите на "Гугъл").

Някои от случаите, споменати от комисията в кореспонденцията ѝ с тях, включват изискването на социалните мрежи потребители да търсят правата си в калифорнийски съдилища, защото там е седалището на съответната компания, а не в родните си страни. Споменават се и случаи, в които не е ясно упоменато, че дадено съдържание е рекламно, както и твърде големи правомощия на компаниите да определят колко подходящо за публикуване е конкретно съдържание, генерирано от потребителите.

Изявлението идва, след като Германия обяви плановете си да въведе нов закон, който ще позволи социалните мрежи да бъдат глобявани с до 50 млн. евро, ако не вземат мерки срещу подстрекателски материали и клевети.

В съобщението на еврокомисията се пояснява:

Условията за ползване на социалните медийни платформи следва да бъдат приведени в съответствие с европейското законодателство за защита на потребителите. В действителност съгласно Директивата относно неравноправните клаузи в потребителските договори стандартни договорни условия, които водят до значителна неравнопоставеност между правата и задълженията на страните в ущърб на потребителя, се считат за несправедливи и съответно за недействителни. В директивата се изисква също така условията да са написани на ясен и разбираем език (член 5), така че потребителите да бъдат информирани по ясен и разбираем начин за своите права.

На практика това означава наред с другото, че:

- Социалните медийни мрежи не могат да лишават потребителите от правото да сезират съда в своята държава членка на пребиваване

- Социалните медийни мрежи не могат да изискват от потребителите да се откажат от неотменните си права, например правото да се откажат от покупка, направена онлайн

- Условията за ползване не могат да ограничават или изключват отговорността на социалните медийни мрежи по отношение на изпълнението на услугата

- Спонсорираното съдържание не може да бъде скрито, а трябва да бъде разпознаваемо като такова

- Социалните медийни мрежи не могат да променят едностранно договорни условия, без ясно да информират потребителите относно обосновката и без да им дадат възможността да анулират договора с подходящо предизвестие

- Условията за ползване не могат да предоставят на операторите на социалните медии неограничени дискреционни правомощия относно премахването на съдържание

- Прекратяването на договор от страна на оператор на социалните медии следва да се ръководи от ясни правила, а не да се решава едностранно и без причина.

Дневник