Служебният министър на транспорта предлага да се прекрати започналата процедура за отдаване на концесия на летище "София". Това обяви той на пресконференция като посочи няколко мотива за това. Решението за прекратяването трябва да се вземе от Министерски съвет. Срокът за подаването на офертите бе удължен няколко пъти като в момента той е 31 май.

Защо да се спре

Христо Алексиев обясни, че лично се е запознал с условията на концесията и смята, че твърде висока тежест при оценката на офертите се дава на един критерий - еднократното концесионно възнаграждение – 55%. Причината за това е, че вторият кабинет "Борисов" реши с приходите от концесията да се погасят дълговете на БДЖ. Затова и основно изискване към кандидатите е да платят в аванс по-голямата част от сумата.

"Доста сериозно са неглижирани показателите като инвестиции в летището – 15% и развитие на летището – 25%. Да не говорим за сигурност на летището – 5%. Това какво означава – държавата явно с тази концесия иска да получи едни къси пари, които ще отидат някъде и не се интересува от развитието на летището, макар че го предоставя на концесия за 35 години", коментира министър Алексиев, цитиран от агенция "Фокус".

По думите му по този начин фокусът отива в неправилна посока. "Поради това аз смятам, че настоящата, направена по този начин конституционна процедура трябва да бъде прекратена. Затова трябва да се изготви решение на Министерски съвет", заяви той.

Според него процедурата трябва да започне отначало като за целта се международен консултант, който да направи прединвестиционно проучване, свързано с развитието на летището и след като то е готово и държавата има ясна визия какво иска да се случи с летището, тогава трябва да се прецени – дали летището ще бъде дадено на концесия при много по-ясни параметри или да се оперира от държавния оператор.

"Публичният интерес не е защитен"

В концесията за "Летище София" публичният интерес не е достатъчно добре защитен, е оценката на транспортния министър. Той има предвид, че условията, заложени в концесионната процедура, ще доведат на практика до повишаване на летищните такси и съответно до отлив на трафик. Оценката е, че годишно летищните такси ще се увеличат с 20-25 млн. лв.

Такива са опасенията и на нискобюджетния превозвач "Райънер", който от миналата есен започна да изпълнява полети по 21 дестинации от София. Стъпването му на пазара принуди и другите превозвачи да намалят цените, а от началото на годината летищните такси на двата терминала се изравниха. Това позволи на компанията да премести полетите си на по-модерния Терминал 2. От ирландския превозвач често дават примери с подобни концесии на летища в Гърция и Грузия, които са довели тъкмо до отлив на авиокомпании, които изпълняват полети от и до тях. Това на свой ред е довело до негативен финансов ефект за държавата.

"Приетата европейска практика е при стартиране на такава сериозна процедура да бъде проведен международен конкурс с консултант, за да има висок интерес към нея и държавата да получи повече и по-добри оферти. Това тук не се е случило", обяви още Алексиев.

Той посочи, че засега за летището се очакват не повече от пет оферти, а за това в Белгград, за което също започна концесионна процедура - 27.

Решава се един проблем, за да се отвори друг

Алексиев, чиято професионална биография е свързана с БДЖ, не оценява положително идеята с парите от концесията на летището да се решат финансовите проблеми на железопътния превозвач.

"Ние субсидираме, един вид транспорт за сметка на друг – натоварваме един тип ползватели за сметка на ползвателите на друг транспорт. Това означава да се решава един проблем в сектор "Железници" като се създава друг проблем в сектор "Авиация", обобщи той.

Той посочи като проблем и това, че идеята е летището да се даде на концесия за 35 г. като обясни, че такъв дълъг срок създава рискове. В допълнение посочи, че от така структурираната процедура не се разбира какво иска държавата да получи като развитие на летището.

Дневник