Съединението глюфосфат може да причини стерилитет при свинете и при хората, алармира Манфред Ладвиг от германската обществена телевизия ARD при представянето на филма “Отровата, която се продава”, предаде специалният пратеник на БГНЕС Павлина Михайлова. Премиерата беше организирана по време на четвъртото издание на европейския екофилмфест “Зелена вълна – 21 век” в Копривщица. От един месец хербицидът раундъп (Roundup), който съдържа глюфосфат(Glyphosphate), отново се рекламира у нас в някои национални медии. Ладвиг е интервюирал фермери в САЩ, между които Джери Розман, които се оплакват, че след като са давали на свинете си храни, обработвани с продукти на "Монсанто", те са престанали да се размножават и фермите са фалирали. "Монсанто" е най-големият в света производител и износител на химически торове, пестициди, хербициди и генно-модифицирани храни. Проф. Винсент Гари от сектора за околна среда и медицина в Университета на Минесота e направил изследване, с което установява, че сперматогенезата на фермерите, които обработват реколтата с пестициди на Монсанто, е намалена. Заради тези изследвания секторът на проф. Гари е закрит. В същото време лекари в Швеция са установили, че сред фермери, използвали продукти на "Монсанто", нехочкиновият лимфом (рак на лимфните възли) се среща 2 пъти по-често, отколкото сред останалото население. Глюфосфатът е основна съставна част на много продукти на Монсанто, не само на раундъпа, сподели пред БГНЕС проф. Мария Златева, биотехнолог. В България раундъпът се рекламира усилено от 6-7 години. Ние получихме данни от най-голямата американска неправителствена организация “Приятели на Земята”, че той е канцерогенен, каза проф. Златева. Преди две години наши неправителствени организации успяха да се наложат и рекламата беше спряна в националните медии. Но само за година - сега от един месец тя отново върви. Филмът на германския журналист е продължение на “Генната конспирация”, който беше представен също за първи път на миналогодишния екофилм фестивал “Зелена вълна –21 век”. И в двата филма Ладвиг открива много тесни контакти на "Монсанто" с администрацията на Буш, и най-вече с Агенцията за храните и лекарствата (FDA). Ефектите и начините на въздействие на диоксина, по-известен като Orange Agent на "Монсанто" и използван преди повече от 40 години във Виетнам, все още не са напълно проучени. А днес гигантът залива пазара с нови продукти, чието действие и странични ефекти върху здравето на хората тепърва ще бъде проучвано, сочи филмът на Ладвиг. /БГНЕС