След 15 години пауза рали "България" се връща при най-вярната си публика от региона Сливен-Шумен-Варна. Състезанието беше открито снощи, а днес от рано сутринта и утре са специалните етапи.

Участниците вече имаха възможност да минат по отсечките и да ги опишат. Мненията бяха разнопосочни, като най-големите притеснения са за състоянието на настилката.

"Нови етапи за целия български автомобилен спорт. Малко съм разочарован от състоянието на тези пътища, но мисля, че не трябва да сме негативни – това е рали "България" и трябва да сме радостни, че можем да караме тук. Сигурен съм, че големите дупки ще бъдат запълнени, но на места ще има много фракция и кал, което ще направи отсечките по-трудни", заяви стартиращият с номер 2 Пламен Стайков с "Мицубиши" за rallybulgaria.com.

"Мисля, че отсечките са нормални, но не сме описвали дупките, тъй като ще бъдат запълнени. Ако обаче някои от тях останат, ще има изненади. Нямам предпочитания към времето, ако вали, може би ще е по-интересно, но и по-трудно за всички", каза Йордан Атанасов, също с "Мицубиши".

Тъй като от последното морско издание на ралито, известно тогава като "Албена", измина доста време, а и трасето не е съвсем същото, пилотът Калин Бенчев разказа за racepool.info как изглеждат те.

СЕ 1 и 3 – Солник 1 и 2 (30.42 км)
Рали "България" започва с най-дългия си етап – "Солник" 1 и 2. Напълно нов етап с настилка, сменяща се на 4-5 пъти, редуващи се тесни и технични както и много бързи и широки участъци, села през които минава трасето, неравности. Ключов етап от ралито, заради своята дължина и комплексност. Настройките на окачването на автомобилите ще играят ключово значение на този етап – който успее да си настрои правилно окачването ще спечели много, както и обратното.

Първата част на етапа е в гъста гора, следва излизането на дългите прави към с. Дюлино. Там колите с висока максимална скорост ще имат предимство и ако организаторът не постави изкуствени шикани, ще станем свидетели на скорости от над 200 км/ч. След с. Дюлино и до края на етапа започва много тясната част на трасето, където в нормален ден две коли не могат да се разминат, без поне една от тях да стъпи в банкета. Редуват се дълги прави и спънати завои, като има доста обратни завои, където зрителите ще могат да се насладят на екстремните спирания и пързаляне на рали автомобилите. Идва ред на с. Пациново – където трасето предполага развиването отново на доста високи скорости в самото село. Последната третина от етапа е същинската част на Дюлинския проход – тесен път, множество навързани завои, къси прави, неравности по трасето и малки мостчета, всичко това на спускане. Местата за паркиране на автомобилите на публиката в тази част на трасето са силно ограничени, затова бихме посъветвали зрителите да предвидят допълнително време за придвижване в етапа и намиране на място за паркиране и наблюдаване на състезанието.

СЕ 2 и 4 – Сини рид 1 и 2 (7.84 км)
Нов етап, предизвикателен от гледна точка на смяна на настилка и ритъм. Разделен е на две логически части от село Сини Рид. Първата част е сериозно изкачване, тесен път, ограден с мантинели и скатове, много спънати завои и къси прави. Местата за паркиране са много малко, но местата за гледане са практически всеки завой. Следва самото село Сини Рид, пътят в него е широк и се минава между къщите. Следва финалната част на етапа – много бърза част, с поредица от скрити превали и завои, тесен път, където всяка грешка и неточност ще бъде наказана по-скоро с отпадане от състезанието, отколкото с дребни щети по автомобила. Точно в тази последната част на отсечката са разположени огромни поляни, от където феновете могат да наблюдават безопасно състезанието.

СЕ 5 – Аврен (15.50 км)
Познат от миналогодишното издание на Рали "Варна", етапът е разделен на три части. След старта от с. Синдел, следва бързата част на етапа, където наличието на няколко изкуствени шикана водят до намаляване на средната скорост, в противен случай правите стават твърде дълги и опасни. Следва с. Аврен, влизането в което е през два обратни завоя с макадамова настилка. Там публиката има възможност да гледа майсторското пързаляне на автомобилите на фона на гледка към долината. Следва макадамовата част на етапа – бърза и изпъстрена със скрити завои. Самия факт, че автомобилите ще се движат със сликове за асфалт върху макадам, е предпоставка за атракции за публиката. Местата за наблюдаване са много по протежение на целия макадамов участък. Връщаме се обратно на асфалта и следва известния голям скок в отсечката, където по традиция се събира най-многобройна публика. В тази посока скокът не толкова атрактивен, но самия факт, че той е в завой и реално състезателите не виждат на къде отива пътя и трябва изцяло да се доверят на навигатора и записките предизвиква известно напрежение. Следва спускането към финала – част от отсечката е с абразивен и неравен асфалт, редуващи се средно дълги прави и скрити обратни завои. Тук отново настройките на окачването и спирачките ще играят решаваща роля за постигането на добро време.

СЕ 6 и 8 – Аладжа Манастир 1 и 2 (7.27 км)
Класически етап от ралитата "Златни пясъци" и "Албена" – едва ли има любител на рали спорта от близкото минало, който да не е чувал за него или дори присъствал там. Стартира се от края на комплекс Златни Пясъци, като до разклона и известния обратен завой с конусите, асфалта е чисто нов и много хлъзгав. Пътят е широк, места за наблюдаване има практически на всеки завой. Следва известният обратен завой на разклона – мястото, привличащо най-много публика в предишните издания на рали и рали спринт "Варна". Там зрителите очакват атрактивни преминавания от състезателите и много пързаляне . Следва изкачването до самия Аладжа Манастир, "гарнирано" от последните два обратни завоя преди манастира – също много посетени от публиката. След преминаването на отбивката за Аладжа Манастир следва бързата част на етапа, последните километри от които са на спускане, комбинирано със интензивни спирания. Последната "черешка на тортата" на този етап е т.нар. "Гумен завой" – последния обратен завой преди Виница.

СЕ 7 и 13 – Варна 1 и 2 (3.60 км)
Действието се развива на част от трасето на провежданата преди години "Писта Варна", като за допълнителна атракция на публиката са добавени няколко обратни завоя около гуми, където "дърпането на ръчна" е направо задължително – за атракция на публиката и за по-бързото завиване на автомобила, както и преминаване през "естествени шикани". Правят се две обиколки по трасето за допълнително забавление на публиката. Във варианта си като последен етап на ралито, с гуми, които са изтъркани вече на най-дългия етап от ралито, е както етап за забавление на публиката, така и може да бъде много коварен, ако екипажът се отпусне – концентрацията трябва да се запази до самия край.

СЕ 9 и 10 – Бялата Вода 1 и 2 (15.71 км)
Това е етапът от съботния ден "Аврен", но в обратна посока. Отново познат от миналогодишното издание на рали "Варна", разделен на три основни части. Първата част е изкачването от старта до големия скок. Абразивен асфалт, неравности по пътното платно, множество обратни завои, много места за наблюдаване от страна на любителите на обратните завои. Най-посещаваното от публиката място по цялата отсечка отново очакваме да бъде големия скок. В тази си посока и заради високата скорост от правата преди него, скокът ще бъде много атрактивен и едва ли ще има състезателен автомобил, който да остане с четирите си гуми на асфалта. Ако организаторите поставят маркери и съдии с камери, които да следят за дължината на скока (както сме виждали нееднократно в световния рали шампионат), това би било едно много интересно съревнование между състезателите от една страна (а защо не да има и награда за най-дълъг скок), както и за "залози" от страна на феновете. Следва интензивното спиране след скока и влизането на макадамовата част от отсечката. Както и предния ден – сликове за асфалт върху макадам – или голяма предпазливост от страна на състезателите или гарантирано шоу за публиката. А там места за наблюдаване въобще не липсват. Излизането от макадама е през двата последователни обратни завоя в с. Аврен – отново гарантирано шоу за публиката и облаци от прах и пепел. Следва бързата част на отсечката, като първите спирания с "мръсните" от макадама гуми ще са предизвикателство за екипажите. Естествените шикани и дългите прави в гората, последвани от интензивни спирания на спускане, ще донесат допълнително напрежение в екипажите и спирачната система на автомобила. Последните три обратни завоя преди финала в с. Синдел са също много подходящо място за емоции за публиката.

СЕ 11 – Рожден (8.06 км)
Етап, огледален на отсечката "Сини рид" от предния ден. Първата част е бърза, с много скрити превали и завои в тях, тесен, неравен път, където правилните записки и доверието в диктуването на навигатора ще изиграят решаваща роля. Отново в тази част на отсечката са разположени огромни поляни, от където феновете могат да наблюдават състезателите в продължение на дълго време. Следва преминаването на село Сини Рид, този път на спускане и втората част на етапа – сериозно спускане с много и остри завои и къси прави. "Запалените" спирачки на финала на етапа са почти гарантирани.

СЕ 12 – Дюлино (30.58 км)
Огледален на първия етап за ралито, етапът включва първа, изключително тясна част, с неравности по пътя, много и близко разположени завои, тесни мостчета, и абразивен асфалт. Отново призивът към феновете, решили да наблюдават състезанието тук, е да предвидят повече време за намиране на подходящите места за паркиране и наблюдаване на ралито. Втората част на етапа е редуване на бързи и бавни участъци, преминаване през с. Пациново, поредица от дълги прави и спънати завои, темпото и настилката се сменят на няколко пъти, изискващи от екипажите пределна концентрация и много добри записки. Преминаваме през с. Дюлино и навлизаме в бързата и широка част на етапа. Както и на СЕ "Солник", наличието на шикани на места е задължително, с оглед възможностите за развиване на много високи максимални скорости. Местата за наблюдаване тук не са много, главно определени от дългите прави и невъзможността състезателните автомобили да бъдат следени дълго време от публиката. Последната част на етапа е технична, в гъста гора, с множество скрити от растителността завои и почти "невидими" точки за спиране.

Дневник